tiistai 14. huhtikuuta 2015

Biopolttoainealoite

Tämä laitettu sisään nyt maanantain valtuustossa eli 13.4.2015. Olin niin innoissani pitämässä aloitetta kierrolla kollegojen keskuudessa, että lopulta unohdin ITSE allekirjoittaa tämän - no, sen käyn tekemässä tänään. Mutta mukavaa on se, ettei aivan joutavia jorise, ilmeisesti, kun kerran muillekin kelpaa...



Vihreiden valtuustoryhmän aloite: Kaupungin ajoneuvohankinnoissa suosittava biopolttoaineita

Eu:n tavoitteiden mukaan biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista tulee olla vähintään 10% vuonna 2020 ja 25% vuonna 2030.

Kaupungin tulevissa ajoneuvohankinnoissa tulee ottaa huomioon kestävää kehitystä tukevat ja kotimaiset käyttövoimamuodot.
Etenkin henkilöautojen puolella tulee suosia ekologisempia vaihtoehtoja.

Ensimmäisen askeleen voi ottaa ns. flexifuel – autoilla. Tällainen auto toimii kahdella vaihtoehtoisella polttoaineella, korkeaseosetanolilla (bioetanoli) tai bensiinillä. Kemistä löytyy jo tankkauspiste bioetanolille.
Bioetanoli valmistetaan Suomessa leipomojätteestä, joka muutoin menisi hukkaan. Sen hinta on n. 1 €/litra, ja vaikka kulutus on n.25%  korkeampi kuin bensiinin, tämän hiilidioksidineutraalin polttoaineen käytöstä koituu rahallistakin säästöä. Flexifuel – moottorilla varustetun auton hinta on sama kuin vastaavan bensiiinikäyttöisen.

Kunhan Kemin seudulle asti rantautuu biokaasun tankkausasema, tulisi tätäkin käyttövoimaa harkita. Useiden autonvalmistajien valikoimasta löytyy bi-fuel –malli eli sekä bensiinillä että biokaasulla toimiva. Myös biokaasun käyttö vähentää kustannuksia.
Biokaasun tuotantoon käy lähes kaikki biohajoava materiaali – teoriassa Kemi voisi saada siis biokaasun raaka-aineet biojätteistä ja puhdistamolietteistä ja muuttua tässä suhteessa täysin omavaraiseksi. Ehkä jonakin päivänä käy vielä niinkin, mutta tässä vaiheessa jäänemme odottamaan biokaasun tankkausasemaa. Biokaasun tankkauspaikkoja on tällä hetkellä Suomessa 24, mutta ne ovat kaikki vielä etelässä. Kehitys on kuitenkin nopeaa. Esimerkiksi länsinaapurissamme asemia ja näin ollen kaasuautojakin on jo huomattavasti enemmän.

Myös sähköautojen suhteen kehitys on nopeaa ja sähköautojen toimintasäde sekä toimivuus kylmissäkin olosuhteissa ovat parantuneet vuosi vuodelta.  Kemin Energia Oy:n tulisi tutkia latauspisteen perustamisen mahdollisuuksia esim. kaupungintalon läheisyyteen, joka mahdollistaisi sähköautojen hankinnan niin kaupungin kuin yksityiseenkin käyttöön. Latauspisteen pr-arvokin on kaupungille huomattava.


maanantai 13. huhtikuuta 2015

Talousarviopuheenvuoro joulukuu 2014

Tämän nyt vielä voin tähän laittaa, kun löytyi helposti, eli puheenvuoroni joulukuun 2014 talousarviovaltuustossa. Mainittakoon, että saimme nuo penäämäni tabletit vastikään. Turhan paperin paino - ja jakokustannuket tulevat siis jatkossa vähenemään radikaalisti.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenvuoro talousarviosta
8.12.2014
Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut ja muu väki.
Haluan kiittää kaikkia talousarvion laadintaan osallistuneita. Minulla ei ole epäilystäkään, etteikö jokainen puhaltaisi yhteiseen hiileen niin virkamies – kuin päättäjätasollakin pinnalla pysyttelevän Kemin hyväksi.
Perheemme muutti Kemiin reilut seitsemän vuotta sitten, vähän ennen yhä jatkuvan taloustaantuman alkua. Hyppy tuntemattomaan osoittautui onnistuneeksi: Kemi ja kemiläiset ottivat meidät avosylin vastaan.
Muun muassa lapsemme päivähoito järjestyi hienosti ja Kemi kannusti hankkimaan lisää jälkikasvua syntymälahjoin ja lupauksin, että hoitomaksut perittäisiin vain yhdestä lapsesta. Toinen lapsemme pääsi ryhmäpäiväkotiin, jossa kaikki pienen yksikön edut kulminoituivat.
Jos muuttaisimme tänä päivänä Kemiin, jonka yhtenä strategisena tavoitteena on nuorten ja työikäisten – eli monesti käytännössä lapsiperheiden – houkuttelu seudulle, saisimme maksaa jokaisesta lapsesta ja törmäisimme hyvin joustamattomaan hoitomaksusysteemiin. Ryhmäpäiväkoteja ei enää ole. Hoidon laatu ja työmoraali ovat korkealla – ainakin vuoropäiväkodissamme - vaikka eläköitymisen myötä päiväkodilla ei ole enää omaa johtajaa ja kaikenlainen ”tehostaminen” vie työtunteja itse lastenhoidosta.
Uskoisin, että tilanteeseen tulee helpotusta vuonna 2016, kun Kivikon uusi päiväkoti on täydessä toiminnassa ja tuntiperusteinen päivähoitolaskutus tuo oikeudenmukaisuutta hoitomaksuihin. Sähköisen asiointi toivottavasti vapauttaa henkilökuntaa päätehtäviinsä. Vielä syntymätön poikamme pääseekin heti tuoreeltaan näiden parannusten koekaniiniksi.
Valtuuston asettamia strategisia tavoitteita ensi vuodelle ovat myös ennaltaehkäisevien ja terveyttä edistävien palveluiden kehittäminen ja palveluiden saatavuuden turvaaminen. Tähän liittyen lainaan Kemin ainutta koulupsykologia Anna Kyröä, joka pari päivää sitten totesi, että oppilas – ja opiskelijahuoltolain hengen ja kirjaimen noudattamiseksi koulupsykologeja pitäisi Kemin kokoisessa kaupungissa olla vähintään nelinkertainen määrä. Koulupsykologi ja –kuraattoripalveluiden riittävyyden varmistaminen onkin toivottavasti keskiössä, kun koulutuspuolella ensi vuoden rekrytointi painottuu erityisosaajiin.
Jungonkadulle on alkukeväästä aukeamassa uusi hoivakoti. Tämä parikymmentä työpaikkaa luova yksityinen hanke on hyvä päänavaus. Tiedämme Kemin väestöpohjan olevan vanhenemaan päin. Kenties tässä onkin meille tulevaisuuden haasteen sijasta mahdollisuus: reagoimalla ajoissa sekä yksityisellä että kunnallisella sektorilla voimme pitää huolen siitä, että ikäihmisten palvelut ovat turvatut, jopa siinä määrin, että houkuttelemme kaupunkiin uusia iäkkäitä asukkaita viettämään aktiivisia eläkepäiviään. Positiivisena sivuvaikutuksena syntyy työpaikkoja, kuten Jungonkadun esimerkki jo todistaa. Muistamme toki kaikki valtuutettu Ekorren usein toistaman faktan – eläkeläiset ovat kuuliaisia veronmaksajia ja kotikaupunkinsa palvelujen kiitollisia käyttäjiä.
Nämä kolme esimerkkiä vauvasta vaariin, päiväkodista hoivakotiin, halusin nostaa esiin, koska ne ovat kunnan luontevia perustehtäviä. Raskaiden sote-velvollisuuksien siirtyessä pian toisiin käsiin vapautuu voimia keskittää tarmomme muihin toimiin. Kuten kaupunginjohtaja totesi, meiltä vaaditaan uudistumiskykyä ja –valmiutta.
Extremis malis extrema remedia – kovat ajat, kovat lääkkeet. Kemi joutuu nostamaan veroprosenttiaan puoli prosenttiyksikköä. Kuten jo edellisessä valtuuston kokouksessa totesin, paineet verojen nostoon vielä tästäkin lähivuosina ovat kovat, ja valtuustoryhmämme olisi ollut valmis kovempaankin korotukseen nyt, ennaltaehkäisevästi. Valtiovarainministeriö arvioi Kemin veroprosentin olevan vuonna 2021 huimat 23,9. Sote-uudistuksen kasvava rahoitusosuus ja valtionosuusuudistus kirpaisevat. Voi olla, että väistämättä toteutuvilla kuntaliitoksilla veronkorotusten paine saadaan pienemmäksi. Kemissä käydään lähikunnista töissä huomattavasti enemmän kuin täältä mennään muualle, joten kuntaliitosten voisi olettaa tarkoittavan myös verotulojen demokraattisempaa jakautumista koko alueen hyväksi.
Vihreä valtuustoryhmä on valmis keskustelemaan talousarvion hyväksymisestä. Talousarvion yhteydessä käsiteltävistä asioista etenkin työllistymistä, vapaaehtoistyötä ja työmatkaturvallisuutta koskevat esitykset ovat linjassa Kemin strategisten arvojen kanssa ja sietävät tulla ainakin neuvotelluiksi osana talousarviota. Kirjastoautopalvelun korvaaminen on ilmeisen käymistilassa oleva asia, koska kaiken järjen mukaan vuonna 2016 tapahtuva lainausjärjestelmien yhdenmukaistaminen mahdollistaisi Keminmaan kirjastoauton reviirin laajentamisen Kemiinkin.
Mainittakoon, ettei Vihreä valtuustoryhmä tänäkään vuonna ole käyttänyt eikä aio käyttää heille budjettiin varattua ”puoluetukea”.
Ensi joulun alla meillä on taas edessämme vino pino paperia, joka kertoo tämän talousarvion onnistumisesta. Tai ehkä olemme jo ottaneet yhden uudistumisaskeleen pienenevällä hiilijalanjäljellä ja nuo pinot ovat muuttuneet tableteiksi.
Kiitos.

VAROITUS: nyt näitä tulee sitten monta putkeen.Ensiksi joukkoliikennealoite.

Bloggailuni on ollut säälittävää, jos olematonta voi edes sääliä. Nytpä aionkin ottaa sitten rysäyksellä taas homman haltuun. Seuraa siis joukko kirjoituksia - lähinnä aloitteita ja vastineita - joita on tullut tehtyä edellisen aktiivihetken jälkeen.

Täytynee aloittaa joukkoliikennealoitteella. Alkuperäinen aloite kuului tähän tapaan:



Aloite joukkoliikenteen kehittämisestä

Toimiva joukkoliikenne on kaikkien etu. Etuna se on suurin lapsille, nuorille ja kaikille niille, joilla ei ole terveydellisesti tai taloudellisesti mahdollista autoilla ja omistaa autoa. Toimiva joukkoliikenne tasoittaa eriarvoistumista ja avaa mahdollisuuksia osallistua sosiaalisiin tapahtumiin, harrastuksiin sekä lisää valinnan mahdollisuuksia elämään. Pienehköillä paikkakunnilla, kuten meillä Meri-Lapissa, on toimiva joukkoliikenne tarjolla lähinnä taajamissa asuville ja taajamissakin monien reittien ajot ovat harventuneet viime vuosina.
Tässä aloitteessa pyydetään kaupunkia selvittämäään yhdessä lähikuntien kanssa ne toimenpiteet, joita tarvitaan siirtymiseen maksuttomaan joukkoliikenteeseen peruskouluikäisille ja nuoremmille. Pieksämäellä on tehty kokeilu, jossa koululaiset ja nuoremmat saavat ilmaiset matkat kaupungin keskusalueella. (Lehtileike kokeilusta toimitetaan myöhemmin.) Kokeilu on ollut kaikin puolin onnistunut ja se laajenee taajaman ulkopuolelle. Puolessa vuodessa matkustajamäärät ovat melkein kaksinkertaistuneet, lipputulot eivät ole muuttuneet, koska uusia asiakasryhmiä, kuten lasten vanhempia, on tullut joukkoliikenteen käyttäjiksi. Suoria säästöjä on saavutettu, kun koululaisten tilausliikennettä on korvattu linjavuoroilla. Linjavuorot säilyvät paremmin, kun niillä on käyttäjiä. Uusi sukupolvi oppii joukkoliikenteen käyttäjiksi, mikä on sekä ekologinen että liikenneturvallinen asia.
Pyydämme Kemin kaupunkia yhdessä lähikuntien kanssa tutustumaan Pieksämäen malliin ja tekemään arvion sen toteuttamisesta Kemissä ja Meri-Lapissa.
Samainen aloite on tehty Tornion kaupungille valtuuston kokouksessa 25.8.2014.

Kemissä, 31.8.2014
 

Aloitteen allekirjoitti muistaakseni 32 valtuutettua. Ei tainnut edes kiertää kaikilla, joten suuren kannatuksen sai tämä idea, joka perustui Pieksämäen malliin ja jonka tällä Suomen kolkalla pani alulle Virtasen Liisa Tornion Vihreistä.

Rambollin asiantuntijalausunto tuli mukavalla vauhdilla eli asia oli käsittelyssä valtuustossa taas 23.3.2015. Tuo lausunto  
(http://keminwww.kemi.fi/d5web/kokous/20152887-22-2.PDF)
vain oli minusta luokattoman huono, joten kirjoitin sille vastineen, joka meni näin:

Vastine Rambollin edustajan lausuntoon

Kemissä 23.3.2015

Vaikka aloite joukkoliikenteen kehittämisestä nykymuodossaan ei enää ole relevantti, kun Meri-Lapin seudullinen joukkoliikenne päässee jatkossa suuremman sateenvarjon alle, haluaisimme silti kommentoida Ramboll Oy.n antamaa lausuntoa. Etenkin, kun aloitteen takana on enemmistö kahden alueen kaupungin valtuutetuista. Ilman tilanteen muuttumista jatkoaloite olisi seurannut ehdottomasti, nyt täytynee asiassa toimia toista reittiä.
Ramboll Oy on Suomen johtava yhdyskuntasuunnittelun asiantuntijayritys. Näin ollen voisi olettaa, että heidän kokemuksensa ja paneutumisensa annettuihin tehtäviin ovat myös huipputasoa. Rambollin edustajan lausunto kuitenkin sisältää turhan paljon mutu-tuntumaa, joka melkein alkaa näyttää periaatteelliselta idean vastustamiselta.
Pieksämäen mallissa kokeellinen maksuttomuus todellakin koski vain kolmea linjaa, samoin kuin tilanne olisi – ainakin alkuun – ollut Kemi-Torniossakin. Jostain pitää aloittaa, eikä mitään voi kokeilla, mikäli lähtökohtainen asenne on – Rambollin edustajaa lainatakseni – että kokeilu todettaisiin ”epäoikeudenmukaiseksi” tai ”tasa-arvoa heikentäväksi”. Samalla logiikalla koko Suomen pitäisi ehkä olla kateellisia pieksämäkeläisille juuri nyt, sillä – mihin raja sitten kuuluisi vetää?
On totta, että mikäli matkat tulisivat ilmaisiksi koko seutukunnan alle 16-vuotiaille, kyseessä olisi iso kohderyhmä. Mutta aivan yhtä hyvin kuin voidaan päätellä, että kyseessä olisi kallis menoerä, voidaan olettaa myös että muiden käyttäjäryhmien määrä lisääntyisi, pitkillä välimatkoilla jopa enemmän. Rambollin edustajan lausunnossa on myös asiavirhe: mikäli liikenne ostetaan yrittäjältä könttähinnalta, lipputulot eivät suinkaan jää yrittäjälle vaan tulevat tietenkin palvelun ostajalle.
Pieksämäen luvutkin puhuvat tämän puolesta: matkustajamäärät ovat kasvaneet 70 prosentilla, ja maksavia asiakkaita on 7 prosenttia enemmän kuin ennen. Eli joukkoliikennettä käytetään enemmän – mikä on joukkoliikenteen pääasiallinen tarkoitus – eivätkä siitä saadut tulot ole tippuneet.
Poimintoina muutamia muita mutu-lauseita lausunnosta ja niihin vastineet:
Ramboll: Nuorille tarjottava maksuttomuus totuttaisi olemaan maksamatta
joukkoliikenteessä.
Pieksämäki: Ysiluokkalaiset ovat kertoneet tottuneensa käyttämään
joukkoliikennettä ja aikovat hankkia ensi talvena kuukausilipun.
Ramboll: Maksuttomuus voisi johtaa tarpeettomaan joukkoliikennevälineissä
oleskeluun erityisesti ilta- ja viikonloppuliikenteessä.
Pieksämäki: Ilkivaltaa ja häiriökäyttäytymistä ei ole esiintynyt. Turhan perästä ei
ole ajeltu.
Ramboll: Nuorten hyötyliikunta on muutenkin vähentynyt, maksuton
joukkoliikenne vähentäisi (hyötyliikuntaa).
Vastine: Tutkimusten mukaan joukkoliikenteen käyttäjillä on
keskimäärin yksityisautoilijoita parempi kunto.
Toivommekin, että asiaan perehdytään uudemman kerran, kunhan kuviot seudullisen joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen suhteen ovat kunnossa, ja tällä kertaa ilman konditionaaleja.


Pyysin demarikollegaa lukemaan vastineeni (Kiitos Pirita) koska itse olin sairaana. Kemin päätös olikin - ehkä edes pikkuisen minunkin ansiosta - että tulevalle joukkoliikenteen toimivaltaiselle viranomaiselle esitetään Pieksämäen mallin käyttöönottoa alueellamme.

Saapa nähdä, miten käy !!

Nyt on kello niin paljon, että jatkan tämän blogisuman purkamista huomenna. Tänään - tai siis eilen, kello on jo sen verran paljon - päätimme harvinaisen yksimielisesti valtuustossa olla täysillä kuntaliitosten puolella, mutta Keminmaassa tilanne olikin sitten toinen. Saa nähdä, miten homma etenee.
Mutta lupaan palata asiaan heti huomenna. Eli siis tänään.

Paitsi jos olen synnytyssalissa. Kolmannen poikamme laskettu aika lähenee... 

sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Surkean valtuutetun pitkä jorina



Tämä bloggaus – jolla rikon aivan liian pitkän hiljaisuuden tällä osastolla – sai kipinänsä valtuustokollegan fb-päivityksestä. Kollega Hyötylä pohti siinä valtuuston nenäpäivätempauksen joutavuutta – siis miksi kekkaloimme nenä päässä muuten kuin kilvenkiillotussyistä, jotka eivät auta
a)      ketään ulkomailla eikä
b)      ketään varsinkaan Kemissä.
Aivan hyvä pointti. Asiaa retosteltiin jo päivityksen ryydittämässä pitkässä keskustelussa, joten en mene siihen enää sen enempää. Ehkä yhteenvetona siitä konsensus oli että nenä päässä voi tehdä hyväntekeväisyyttä siinä missä ilmankin, mutta juuri nyt valtuutettujen pitäisi todella tarkkaan keskittyä kaupungin yllättävään talouskäänteeseen – vuoden tulos näyttäisi kääntyvän usean mukiinmenevän vuoden jälkeen kolme miljoonaa miinukselle. Eivätkä siinä punanenät auta.

Siitä pääsenkin tämänkertaisen jaaritukseni otsikkoon.
Olen maailman huonoin valtuutettu.
Eräs Piritan päivitystä ansiokkaasti kommentoinut kuntalainen muistutti minua jälleen siitä, kuinka suuri ja monisäikeinen vastuu ylintä päätäntävaltaa kunnassa käyttävällä kunnanvaltuustolla on.
Päätöksiä pitää tehdä niin kuntakonsernin toiminnasta, talouden keskeisistä tavoitteista ja perusteista, kunnan palveluista, päättää tilinpäätöksestä ym…
Suurin osa valtuuston tehtävistä pyörii siis kuntatalouden ympärillä. Ja jos talous pettää – kuten tällä hetkellä enemmän tai vähemmän joka kunnassa – myös syyttävä sormi osoittaa valtuutettuihin.
Olen huono valtuutettu, koska tilausmuutoksista alijäämäennusteen johdosta en osaa paljon kommentoida. Valtuuston käsittelyyn kaupunginhallituksen hyviksi näkemät toimet tulevat 27.10. ja uskoisin kaupunginjohtajan ehdotukset menojen leikkauksista ja tulojen mahdollisista lisäyksistä menevän läpi valtuustossakin. Nyt pitää sitten eri yksiköiden miettiä nipistyksiä, halusivat tai eivät. Mistä alijäämä johtuu? Huonosta valmistautumisesta? Ei kai. Taantuma varmaan yllätti jopa varovasti siihen varautuneen Kemin. Kulttuurikeskuksen tulipalo teki ison, yllättävän loven budjettiin. Tuloja sieltä sun täältä on tullut odotettua vähemmän. Tarve leikkauksille ja kunnallisveron nostamiselle ensi vuonna kasvaa. Pelastaako Kemin, Meri-Lapin tai edes koko Suomen taloutta pitkässä juoksussa mikään vai onko tämä vain hidasta näivettymistä? Olemme kaikki suhdanteiden armoilla ja ilmeisesti se kirpaisee eniten kuntatasolla. Tämä on nyt aivan omaa mutu-jorinaani, mutta pelkään eniten sitä, että säästämme itsemme kuoliaiksi emmekä uskalla enää yrittää, investoida tai pitää edes säällisellä tasolla palveluita.
Saa nähdä, miten käy kun sote-uudistus vie sotepäätökset ja sotebudjetit kauas Kemistä, muualla päätettäviksi, ja miten vaikuttavat kuntaliitokset. Elämme omituisia aikoja. Tämä vuosi joka tapauksessa puraisee kaupungin taloutta kankkuun, enkä minä osaa sanoa, voisiko jotain tehdä nykyistä paremmin.
Kuntalehden mukaan valtionosuusleikkaukset aiheuttavat tulevina vuosina vahvat paineet kunnallisverojen tuntuvaan korotukseen. Kuntalehden laskelmien mukaan Kemin pitäisi nostaa veroa nykyisestä 20,75%:sta 23,05:een vuonna 2016 saadakseen tulot pysymään menojen tasolla – ja mikäli halajamme yhtään lyhentää kaupungin ottamia lainoja, olisi syytä nostaa jopa pari kymmenystä lisää.
Verot siis kohoaisivat reilun pari prosenttiyksikköä. Naapurissa Keminmaalla korotuspaine on jo yli neljä prosenttiyksikköä, Simossa lähes yhtä paljon, Torniossa vähän vähemmän kuin meillä, mutta kohoaisivat silti.
Laskelmassa ei näy, miten kuntien yhdistäminen asiaan vaikuttaisi, mutta olettaa sopii, että palvelujen uudelleenjärjestelyn kautta menot vähenevät jolloin veroprosenttikaan ei niin paljoa joudu kompensoimaan.

Siinä kylmiä lukuja. Mutta nyt siihen huonouteen.

Itselleni kunnanvaltuutetun työ on moraalista työtä, arvoperusteista. Ja nyt en puhu rahasta, vaikkei sitä enää voi saada irralleen mistään. Omat päätökseni teen arvojeni perusteella. Varsin usea minua äänestänyt varmasti tiesi sen. Vai kuvitteliko joku todella, että kaltaiseni teatterivenkula tietäisi, miten rahaa säästetään?
Tuskinpa.
Korostan tuota arvoperusteisuutta, koska ilmeisen moni olettaa kaikkien valtuutettujen olevan talouseksperttejä, jotka osaavat sanoa, kuinka talous saadaan tasapainoon.
Voin sanoa ihan suoraan, ettei minulla ole siitä hajuakaan, eikä yhtään järkevää ehdotusta moiseen. Veroprosentin korotukseen on paineita, mutta mistä enää voi säästää? Mistä voi säästää, kun tuntuu, että rahantarve kaupungilla on valtaisa edes nykytilanteen säilyttämiseksi? Koulut homehtuvat, teiden kunto rapautuu, vanheneva väestöpohja vaatii yhä lisää hoivapalveluja, sairaalaa uhkaa näivettyminen mikäli synnytysosasto ahnaasta taistelusta huolimatta Kemistä katoaa…

Anteeksi. Minä keksin vain, mihin rahaa tulisi käyttää. Hirveän vähän, mistä sitä tulisi leikata. Valtuustoaikana olen lähinnä urputtanut varsin pienistä turhakemenoista, kuten valtuutetuille kaupungin maksamista puoluetuista, joihin tuli sentään pieni parannus. Edelleen olisin siinä asiassa totaalipoiston kannalla, vaikka puhutaankin vain joistakin kymmenistä tuhansista euroista vuositasolla.

Olen tehnyt aloitteen pysäköintipaikkojen lisäämisestä Syväkankaan terveysasemalle, ja vaikka se olikin hyvä aloite käytännön tasolla – sehän meni läpikin ja tilanne koheni jonkin verran – niin ei se rahaa säästänyt, jos ei vaatinutkaan, kun meni Teknisen toimen budjetista.

Tänä syksynä teimme yhdessä torniolaisen kollegani Liisa Virtasen kanssa aloitteen joukkoliikenteen maksuttomuudesta lapsille ja kouluikäisille. Pieksämäen seudulla asiaa on kokeiltu, ja vaikka tästä ei ole paljoa lisätuloja bussifirmoille tullut, niin bussien käyttö on lisääntynyt ja myös vanhemmat ovat siirtyneet käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Eli tulopuolella tulos on vielä plus miinus nolla, mutta käyttö on lisääntynyt, omat autot jääneet useammin talliin ja uusi sukupolvi on tottunut julkisiin kulkuvälineisiin jatkaen helpommin niiden käyttöä vielä aikuisiälläkin. Kaikin puolin siis voitokas kokeilu, jonka soisi toteutuvan Meri-Lapissakin.

Mutta eivät vaikuta Kemin alijäämään nämäkään.

Itse luotan kemiläisten virkamiesten osaamiseen. Heille, asiaansa vihkiytyneille ja koulutetuille ammattilaiselle, maksetaan siitä, että he laativat mahdollisimman hyvän talousarvion kaupungillemme, mahdollisiin muutoksiin varautuen. Mitä syytä heillä olisi tehdä työnsä huonosti? Me valtuutetut sitten tarkastamme heidän tekemänsä työn kykyjemme mukaan. Joillakin meistä on talousalan koulutusta tai vahvaa kokemusta, joillakin ei. Jokainen meistä katsoo kaikkia virkamiesten valmistelemia päätöksiä omien kokemusrilliemme lävitse. Omien arvojemme kautta. Suuremmissa valtuustoryhmissä katsantokantoja on monta, asiantuntijuutta laaja-alaisemmin ja keskustelu sitä kautta varmasti hedelmällisempää. Pienessä – etenkin tässä pienimmässä, yhden miehen ryhmässäni – ei tuota keskustelua paljoa voi syntyä. Meitä Vihreitä on koko Meri-Lapissa vain kourallinen, eikä yksikään meistä ole akateemisesti koulutettu talousnero. On teatterityöläistä, lääkäriä, maatalousyrittäjää, opettajaa, meitä kaikkia yhdistävät sama arvomaailma, jolle Vihreä liitto on ollut sopivin sateenvarjo. Kemissä meistä toimii niin harva, että monesti menen valtuuston kokouksiin mukanani vain oma jalostumaton mielipiteeni, jonka perustana ovat edustamani arvot, ei asiantuntijuus. Mutta sellaisena minut kai on edustamaan äänestetty, kaikkine puutteineni minuun on luotettu sen verran, ja puutteellisena aion jatkaakin.

Voin luvata, että jatkossa tulen olemaan aivan yhtä huono kuin tähänkin asti. Totta kai pyrin parhaani mukaan muodostamaan mielipiteen kaikista käsiteltävistä asioista, mutta lopulta säästän energiani piikit niihin asioihin, jotka minulle tuntuvat luonnollisimmilta. Niihin, joista jotain tiedän. Jotka ovat minulle arvokkaimpia. 

Surkeammaksi oman valtuutukseni tekee sekin, että kokoukset ovat maanantai-iltaisin. Usein, kuten nyt vaikka tänä maanantaina, kun ensi-ilta on vain muutaman päivän päässä, en edes pääse edustamaan valtuuttajiani. Onneksi sentään varavaltuutettuja on olemassa, ja jaamme hyvin pitkälti saman arvomaailman. 

Totaalista surkeuttani lisää sekin, että kaikista jaloista pyrkimyksistä ja lupauksista huolimatta en ole blogannut juuri yhtään ajatuksiani tänne. Monesti on ollut kyllä aikomus mutta mikähän siitä muka tekee niin ylitsepääsemättömän vaikeaa? Surkeaa, sanon minä.

Kertokaa minulle, mitä haluatte minun tekevän. Facebookissa, kommentoiden täällä blogissa, nykien hihasta kaupungilla. Minua ei pitäisi olla hankala löytää. Se on julkisen ammatin hyviä puolia.

- KH

P.S. Punanenistä vielä sen verran, että toisin kuin muille valtuutetuille, minulle klovninenä on liki pyhä asia ja tärkeä työkalu. Klovneriaa jonkin verran opiskellessani siitä tuli pelottavankin tehokas naamio, joka sai itsessä aikaan omituisia reaktioita, kun antautui nenän vietäväksi.
Sairaalaklovnin hommissa taas punanenästä on muodostunut toisenlainen ystävä, rajoja rikkova pieni mollukka, jonka onnistuu puhkoa ihmisten suojamuureja ja naksauttaa kantajansa kaikki aistit auki. Sellaisia ovat minulle sairaalan nenäpäivät, sukelluksia tuntemattomaan ja kohtaamisia ihmisten kanssa heidän ehdoillaan. Parhaita päiviä ovat ne.

P.P.S. Tämä ei ollut mikään vaalipuhe. Mutta jos haluatte äänestää vihreitä arvoja, niin äänestäkää Hietalan Kallea. Siinä on nuori mies, jolla on arvot kohdallaan.

P.P.P.S. Jaa, mitkä ovat tärkeimmät arvot minulle? Vastuu, vapaus ja välittäminen. Onnellisuuspolitiikka. Siksi olen Vihreä. http://www.vihreat.fi/files/liitto/Periaateohjelma2012.pdf

keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Junkohallista vielä

Vilkaisin juuri blogiani ja piti räpyttää silmiä useammankin kerran. Yli 1500 lukijaa - puolessa päivässä. Olen itse Keski-Suomessa kirjoittamassa näytelmää ja tällainen pörinä on siksi jäänyt huomaamatta.

Ilmeisesti Junkohalli on todella monen kemiläisen - ja lähialuelaisen - kiinnostuksen kohteena. Hyvä niin. Toivottavasti sama mielenkiinto ja aktiivisuus ryydittää meidät kaikki nopeasti eteenpäin kohti viisaita päätöksiä, jotka perustuvat päivitettyyn tietoon.
Eikä haittaisi yhtään, jos tuo aktiivisuus kanavoituisi sen myötä myös muihin seutukuntamme ja yhteisömme aidosti huolestuttaviin epäkohtiin. Veitsiluoto vähentää väkeä, Kemin työttömyysaste on jo ennestään korkea - saammeko kemiläisen työllistämismallin kukoistukseen? Kuinka tavoitamme ne nuoret, joita mikäänlainen liikunta ei kiinnosta, jotka ovat syrjäytyneet tai joille on vaarana käydä niin? Entä vanhukset - Kemin väestöpohja vanhenee koko ajan, mitä tehdään? Ja joko nyt uskallamme puhua kuntaliitoksista, koska jopa sitä kautta saisimme enemmän kaikupohjaa - no, vaikkapa Junkohallin rahoitukseen...
Korjasin jo aiempaa blogaustani sen verran, että FC-88 ei sentään ole Kemin suurin jalkapalloseura,vaikka merkittävä onkin. Ikäläisen Jukalle kiitos tiedoista.

Oikeastaan halusin vähän avata sitä infoa, jota ennen valtuuston kokousta sain vaihtoehtoisista mahdollisuuksista.
Kemin kaupunki on siis valmistellut liikuntapalveluiden kehittämiseen liittyvää esiselvityshanketta yhdessä Lapin yliopiston kanssa. Hankkeen tavoitteena on kaupungin liikuntapalveluiden kokonaisvaltainen tarkastelu ja kehittäminen. Saadun tuloksen pohjalta valmistellaan EU:n uudelle ohjelmakaudelle hankekokonaisuus, joka muodostuu investointiosiosta (tuki 50 %) ja kehittämisosiosta (tuki 80 %). Tämä siis nostaisi investointisummaa melkoisesti ja mahdollistaisi suuremmat suunnitelmat.
Selvitetään myös oy:n perustamista, joka vastaisi kaikkien liikuntapaikkojen ja tilojen toiminnasta ja ylläpidosta, selkeyttäen nykyistä kuviota. Liikuntapalvelut yhtenäistyisivät, kun olemassaolevat yhtiöt yhdistettäisiin ja toimintaan suunnattava rahoitus keskittyisi yhden sopimuksen piiriin, joka sisältäisi myös toimintaa ohjaavia ja kehittäviä elementtejä.
Jungon alueen kokonaisvaltainen kehittäminen - terveysliikuntapalvelut, tutkimus-, koulutus- sekä yritystoiminnan mahdollisuudet ovat EU-rahoitukselle otollisia. Jos tätä rahoitusta ei kuitenkaan näyttäisi tulevan, uusi yhtiö käyttäisi lainatakausta uuden jalkapallo(monitoimi)hallin rakentamiseen.
Näin halli olisi valmis syksyllä 2014.

Näin lyhyesti sitä suunnitelmaa, joka on vireillä. Minusta se kuulostaa liian houkuttelevalta hylättäväksi.

Enempää en osaa vielä kertoa, mutta niin teen, kun olen itse asiassa viisaampi.
En kuitenkaan käyttäisi itseäni tässä asiassa tiedonlähteenä, vaan niitä toimijoita ja valtuutettuja - sekä virkamiehiä- jotka ovat asian kanssa faktisesti tekemisissä.

Kiitoksia laajasta mielenkiinnosta. Tehdään parhaamme, enempään ei voi pystyä!

Teidän, Kimmo H


P.S. Pakko on kommentoida tuota omaa loppulausettani perheemme motolla: Parhaamme yritämme ja mihinkään se ei riitä :)


tiistai 11. kesäkuuta 2013

Puoluetuista

Vuolukan Martti sen todella aloitti, kun Posarissa lähti avaamaan tätä puoluetuki- anteeksi, järjestötuki - dilemmaa. Jestilän Teija sitten heitti taannoin s-postitse avauksen, että me valtuustoryhmien puheenjohtajat keskustelisimme aiheesta, mutta Kurtin Mikko oli heti pitkälti sitä mieltä, ettei aiheesta auta keskustella vaan sille pitää tehdä jotakin oikeasti. Olin suuresti ilahtunut, että suuremman valtuustoryhmän jäsen oli tuota mieltä, ja pian selvisi, että järjestötukijärjestelmän nykymuotoa vastaan on moni muukin.
Ilmeisesti se kuitenkin on pesä, johon moni ei uskalla oikeasti sohaista. Kurtin Mikko piti valtuuston kokouksessa aiheesta tiukan puheenvuoron, johon sisältyi ponsi - järjestötukisysteemiä tulisi tutkia, perusteettomat tai laittomat tuet maksaa takaisin...ja laittaa siis järjestelmä uusiksi.
Kyllä oli mielenkiintoista seurata monenkin valtuustolaisen vaikeita ilmeitä ja kasvoille nousevaa punaa aiheesta puhumisen aikana. Onhan se ymmärrettävää, että kun kyseessä on tuki, joka esim. vasemmistolaisille on hyvinkin huomattava summa (se kun määräytyy valtuustopaikkojen mukaan, 2000 €/valtuutettu/vuosi) niin siinä on oma, kallis lehmä ojassa. Mutta kun puolueisiin sitoutunutta tukea ei saa jakaa, ja on turha väittää, etteivätkö tuet nyt olisi puolueisiin sitoutuneita, vaikka nuorisojärjestöilleen meneekin; miksi muuten summa olisi sidottu valtuutettujen määrään, ei järjestön tarpeen määrään? Miksi muuten perussuomalaisille ja vihreille sanotaan, että "perustakaa vain nuorisojärjestö, niin puolueenne saa teille varatut tuet"?
Kaukana ei ole tuo sana, joka Suomessa on suorastaan tabu: korruptio. Melkein pelotti kirjoittaa koko sanaa, edes omaan blogiinsa...
Kuntaliiton mukaan ei ole mahdotonta, että kaupunki antaa rahallista tukea valtuutetuille, avustusta valtuustotyöhön. Tämähän on avointa ja läpinäkyvää tukea. (Ei siis nuorisojärjstöjen kautta "pestyä")
Itse en näe mitään järkeä siinä, että valtuutetut moista rahaa saisivat ollenkaan. Valtuuston kokouksista maksetaan kokouspalkkio, eihän se päätä huimaa - taitaa olla 60 € per kokous - mutta vapaaehtoistyötähän tämä onkin. Etuoikeus ja velvollisuus, jonka äänestäjät ovat valtuuttaneet meitä tekemään. Mikäli jokin puolue tarvitsee siihen enemmän rahallista tukea, sen voi pyytää oman puolueen varoista. Varmasti esim. Vasemmistoliitto avustaa mielellään Kemin vasureita, tämä kun on hyvä ettei viimeinen kunta Suomessa, jossa vasurit ovat yhä ykkösiä. Tuki on varsinkin perusteltua nyt, kun Moisasen Sari valittiin puoluen toiseksi varapuheenjohtajaksi. (Onnea Sarille vielä kerran, muuten !)
Niin.  Kurtin Mikko siis piti puheenvuoronsa. Monet selvästi närkästyneet valtuutetut hyökkäsivät moista vastaan, Jouko Pasoja mm. uhkaili, että Kurtti sahaa nyt omaa oksaansa, joka jotenkin uutukaisen valtuutetun korvaan särähti. Jos epäkohtaan puututaan, niin se on huonojen oksien karsimista, olivat ne omia tai toisten. Eikä tällaisista asioista saa tehdä henkilökohtaisia.
Kaupungin lakimieskin oli vaikeana loiventaen lausuntoaan, jonka oli antanut Posariin: "En nyt tiedä, olenko käyttänyt sanaa "laiton"..." Kuntaliiton lakimies, johon Kurtti oli ollut yhteydessä, oli asiasta varsin selkeäsanainen. Kemin nykyinen järjestötukijärjestelmä on laiton.

Keskustelu oli jo päättymässä, Harri Tauriainen vielä loppuun painotti, etteivät perussuomalaiset ole koskaan tukia hakeneet, muttei sitten kannattanut Kurtin esitystä, vaikka mieli teki.

No, minä sitten nousin ja sanoin, että jollei Harri kannata, niin minä sitten. Vihreät eivät myöskään ole halunneet puoluetukea kaupungilta. Aloitteita on tehty ennenkin näiden tukien lopettamiseksi, jopa valtuutettujen kokouspalkkioiden lopettamiseksi, mutta ne ovat kadonneet käsiteltyinä ja hylättyinä ö-mappiin.

Miten käy tällä kertaa? Vaikka kannatin Kurtin esitystä, niin kaupungin lakimies totesi, että koska kyseessä on ponsi, se ei sellaisenaan toimi. Kurtti veti siis ponnen takaisin ja muutti sen aloitteeksi. Tietenkin laitoin nimeni alle. Aloitteen oli lisäksemme allekirjoittanut ainakin Sven Nyberg ja perussuomalaistenkin näin kynäänsä sen päällä, ainakin osan, käyttävän.
Saa nähdä. Ehkä aloite tukijärjestelmän alasajamisesta nyt saa arvoisensa käsittelyn, kun asia on vihdoin kunnolla julkinen ja laittomaksikin todettu.

Avoimuus, läpinäkyvyys, kestävä kehitys. Nämä perusarvot piti pitää visusti mielessä tehdessä tärkeitä päätöksiä kevään viimeisessä valtuuston kokouksessa. Näitä asioita kun tuli äänestäjille ja itselle luvattua ajaa. Ja miksen ajaisi.

Teidän, Kimmo H

Junkohallista

Keskustelu kuulemma velloo kuumana somessa. Valtuuston idiootit äänestivät Junkohallia vastaan eivätkä välitä lapsista ja nuorista. Pöyristyttävää. Pohjolan Sanomien tynkäjuttu oli - ehkä tarkoituksellisestikin - provosoiva, koska siinä jätettiin suurin osa faktoista kertomatta ja vain "häviäjän" kommentti julki, totta kai katkera ja pettynyt sellainen.

Hallinvastaista äänestystähän ei tietenkään edes tapahtunut. Äänestimme kahdesta vaihtoehdosta.
Ensimmäinen vaihtoehto oli, että kaupunki lähtee Junkohalli Oy:n kanssa lainoittamaan kahden miljoonan kuplahallia, joka valmistuisi jo ensi talveksi.
Toinen vaihtoehto oli puolestaan, että tutkitaan vaihtoehtoja tälle hallille ja sopimukselle Junkohalli Oy:n kanssa ja mikäli parempaa infoa saaneena näyttää siltä, ettei esim. kovaa hallia voi tai kannata rakentaa, kuplahalli rakennetaan JOKA TAPAUKSESSA. Ja tämä päätös tehdään huhtikuuhun 2014 mennessä, eli rakennustyöt voisivat alkaa parhaimmillaan jo ensi kesän kynnyksellä. En näe mitään syytä, miksei päätöstä voisi tehdä jo nopeamminkin, kunhan riittävä vertailumateriaali on kasassa.

Eli valtuusto ei äänestänyt siitä rakennetaanko vai ei, vaan siitä MITÄ rakennetaan. 

Käytännössä nyt siis mietitään, tulisiko nykyisen Junkohalli Oy:n eli jalkapalloseurojen muodostaman yhtiön (josta muuten puuttuu kokonaan yksi Kemin suurista seuroista FC-88, jolle tarjottiin ihmeen pientä osuutta yhtiöstä yhden päivän varoitusajalla, mikä vaikuttaa vain muodollisuudelta, jonka perusteella voidaan väittää, että "kyllä me yritettiin mutta ei niitä kiinnostanut") edes olla se toimintaa pyörittävä pulju, vai kannattaisiko perustaa uusi instanssi hallia pyörittämään - sellainen yhtiö, jossa ovat kaikki hallista hyötyvät urheiluseurat eri lajiryhmistä. Nyt mm. yleisurheilupuolen viesti oli, että haluaisivat mielellään lopettaa Haaparannassa ramppaamisen, mutta kuplahalli olisi toimimaton ratkaisu heidän tarpeisiinsa.  

En usko, että yksikään valtuuston jäsen on Jungon hallitarvetta vastaan. Kysymys onkin nyt siitä, miten lähdemme rakentamaan Jungon alueen halleja mahdollisimman monipuolisesti ja kauaskatseisesti. Lapin yliopiston toimesta ja Kemin kaupungin jo viime vuoden puolella rahallisesti tukemana on meneillään hanke, joka kartoittaa mahdollisimman järkevää Jungon alueen liikuntapalvelujen synergian maksimointia. Jäähallin ja viereen suunnitellun monitoimihallin yhteispelin tulisi alkaa jo lämmitysratkaisuista ja päätyä alueen muodostumisesta yksiköksi, jossa pikkuveli voi olla jääkiekkoharjoituksissa, isoveli juoksutreeneissä, isosisko jalkapalloharjoituksissa, isä kuntosalilla, äiti hiihtämässä ja mummo kahviossa.  Ja kaikki tulivat yhdellä autolla. (Luultavasti tila-autolla...)
Tiedän hyvin, että tällaisen rakentamiseen menee aikaa ja siihen sitoutuminen tarkoittaa todella sitoutumista. Itse seisoin juuri tänään viimeksi Lapuan Patruunahallin komean, kiinteän hallin vieressä ja kyselin sen käyttötunteja ja -mahdollisuuksia. Simultaanikäytön mahdollisuudet aivan toista luokkaa kuin kuplahallissa, eikä rakennushintakaan ollut tuo monien (kuplahallia kannattavien) manaama kymmenen miljoonaa, ei edes puoliakaan siitä. Jungossa meillä olisi jo pohjatkin valmiina. Olisihan tuo nyt harvinaisen pöljää olla edes tutkimatta tällaista vaihtoehtoa. Kiinteään monitoimihalliin EU-  ja muiden tukien haku mahdollistuu, ja se on myös kestävämpää kehitystä niin energiatehokkuudeltaan kuin elinkaarensakin suhteen.
Ja jos homma näyttää mahdottomalta, niin pykätään se kuplahalli vuoden päästä. Yhden vuoden palloilijat varmasti pärjäävät, vaikka valtuustolaisille manattiin jo koko lajin kuolemaa. Se nyt on aivan kukkupuhetta, itse olen joutunut nuorena pitämään kaksikin talvea taukoa ja/tai harjoitella korvaavissa tiloissa, ensin tennistä ja sitten uintia harrastaneena. Eikä palo loppunut tilojen puutteen takia. Itse asiassa uintiharrastus loppui VALMENTAJIEN innon puutteeseen, kun piti matkata kauemmas ja pienempään halliin Mehtimäen hallin ollessa remontissa. (Tuli muuten upea halli sitten remontin jälkeen, aivan kuten meilläkin Kemissä on.) Tässä kai piileekin suurin vaara - nyt on aikuisten näytettävä esimerkkiä ja muistettava, että hyvää kannattaa odottaa.

Ei pyyhitä ennen kuin kakka on pöntössä. Mietitään tarkasti, ajatellaan oikeasti lastemme ja tämän alueen tulevaisuutta mahdollisimman pitkälle ja avaramielisesti.


P.S. Onko meillä Kemissä teatteritaloa? Ei. Meillä on kulttuurikeskus. Toimiva kulttuurin keskus, jota kehitetään edelleen. Fiksua. Tehdään siis hallistakin keskus, ei pelkkä jalkapallohalli. Toimiva, laajentumiskykyinen liikuntakulttuurin keskus. Kasvavan, lapsiperheitä kuhisevan asuinalueen viereen. Viisautta, sanon minä.