Tässäpä tämänpäiväinen puheeni valtuustossa. Sen verran nostan omaa häntääni, että eräs pitkäaikainen valtuutettu kehui tätä parhaaksi kuulemakseen talousarviopuheenvuoroksi ja useampi mainitsi miettivänsä puolueen vaihtamista vihreämpään...no, häntä alas taas, mutta provokaationi taisi toimia toivomallani tavalla. Tässä siis puhe.
(Ai niin, tuo lisäys aurinkopaneeleista meni läpi, joten energiavallankumous jatkuu...)
Vihreiden valtuustoryhmän talousarviopuheenvuoro
7.12.2015
Arvoisat puheenjohtaja, valtuutetut sekä muut läsnäolijat.
”Mutta niin muuttuu mailma; silloin kuin nyljetty orava, nyt mahdut
hädintuskin tähän samaan hännystakkiin; niin muuttuu mailma, Eskoni.”
Näin kirjoitti Aleksis Kivi Nummisuutareissa. Ja niin on maailma muuttunut.
Arvoisat kuulijat, puheeni tänä vuonna on provokaatio. Sisällöltään se
on samansuuntainen kuin jokin aika sitten rakennemuutostyöryhmässä
pitämäni puheenvuoro. Vähemmin kirosanoin ja jäsennellymmin lausein,
toivottavasti. Mutta silti, provokaatio, ja tulkoon semmoisena
käsitellyksi.
Suomen nykyinen säästämisen ja sopeuttamisen linja on vain lisännyt
lainanottoa. Herääkin kysymys: onko sopeuttaminen oikea tie? Tätä
kysyvät lisäkseni osaavammatkin ihmiset, ne Juha Sipilän mainitsemat
kaiken maailman dosentit. Jopa Kansainvälisen valuuttarahaston
ekonomistit tunnustavat, että leikkauspolitiikan noudattaminen taantuman
aikana on taloudellisesta näkökulmasta naurettavaa ja vahingollista.
Larry Summers, Harvardin yliopiston taloustieteen professori, puolestaan
kysyy että ellei silloin kun laina on lähes ilmaista ja työttömiä
enemmän kuin koskaan ole aika korjata rapistuvaa lentokenttää, niin
milloin se sitten olisi.
Jos kaupunkimme suurin yksityinen työllistäjä maksaisi yhteisöveronsa
Suomeen, tilanteemme olisi valoisampi. Jos työssäkäyvät maksaisivat
kunnallisveronsa työskentelykuntaan, verotulomme kasvaisivat
merkittävästi. Mutta tässä lypsylehmän asemassamme velanotto tuntuu
ainoalta vaihtoehdolta elinvoiman lisäämiseksi, niin kauan kuin lainaa
voi saada, ja vieläpä halvalla. Kemin korkeakorkoisempia vanhoja lainoja
on erääntymässä, nyt otettavien lainojen kiinteätkin korot ovat
erittäin matalat.
Tuleeko Kemin seurata maamme hallituksen huonoa esimerkkiä ja kaivella
rahat kaikkein pienimmistä taskuista? Mitä jos ottaisimmekin niin paljon
lainaa kuin pankit vain suostuvat antamaan, investoisimme niihin
kohteisiin, jotka investointia kaipaavat ja vielä vähän päälle?
Panostaisimme vielä enemmän matkailun kehittämiseen ja kulttuurin
tukemiseen. Kotouttaisimme turvapaikanhakijat ja sitouttaisimme heidät
osaksi kaupunkiamme, kemiläisiksi. Loisimme työpaikkoja ensin
rakennusalalle ja sitten rakennettuihin kohteisiin. Tekisimme Kemistä
houkuttelevan työntekijöille, helpottaisimme lapsiperheiden arkea
esimerkiksi päivähoitomaksujen osalta, laittaisimme päivähoidon ja
perusopetuksen tilat kuntoon tasapuolisesti.Investoisimme vanhuksiin.
Loisimme aktiviteetteja, rakentaisimme vanhainkoteja ja palvelutaloja,
hyppäisimme mukaan bisnekseen jossa yksityiset nyt porskuttavat.
Tekisimme Kemistä houkuttelevan myös eläkeikäisille paluumuuttajille.
Pitäisimme hirveätä huutoa paperiteollisuuden pohjalta syntyneestä
osaamisesta seudulla. Vääntäisimme itsemme mukaan
biopolttoaineteollisuuteen. Investoisimme biokaasutehtaaseen yhdessä
alan yrittäjien kanssa ja tekisimme Kemistä energiaomavaraisen
biokaasun, biopolttoaineiden, aurinko- ja tuulivoiman
yhteisvaikutuksella. Entä sitten, kun lasku erääntyisi maksettavaksi?
Toivon mukaan olisimme houkutelleet lisää laskunmaksajia seudulle.
Toivon mukaan naapurikunnatkin olisivat vihdoin tajunneet Kemin
houkuttavuuden ja liittyneet kanssamme yhteen nauttimaan eduista ja
maksamaan kuluja. Raha tulisi rahan luo.Jos näin ei kävisikään, meillä
saattaisi olla enemmän velkaa kuin pystymme koskaan maksamaan, mutta
ainakin meillä olisi kaupungin infrastruktuuri kunnossa vuosikymmeniksi
eteenpäin. Sen näivettäminen olisikin jo paljon hankalampaa kuin
nykytilanteesta aloittaminen.
Arvoisat kuulijat, Kemi on Suomen ainut kaupunki, jossa
Vasemmistoliitolla on suurin valtuustoryhmä. Pitäisikö tämän näkyä myös
Kemin investointi – ja talouslinjauksissa? Viime eduskuntavaalien
aikaanhan Vasemmistoliitto oli ainoa puolue, joka ei kannattanut
sopeuttamista, vaan elvyttämistä, rohkeaa lainanottoa ja investointia.
Investoinnin pääkohteista lueteltiin mm. huonokuntoisten kiinteistöjen
kunnostus, uusiutuvan energian suosiminen ja joukkoliikenteen
kehittäminen. Kaikki nämä löytyvät kaupunkimme tarvelistalta ja
valtuustoaloitteita aiheista on esitetty. Elinvoimainen kaupunki
houkuttelee, niin sijoittajia, matkailijoita kuin yrittäjiäkin.
Asukkaiden hyvinvointi lisääntyy, miellyttävä ja eloisa asuinympäristö
aktivoi, vähentää syrjäytymistä, ennakkoluuloja ja työttömyyttä.
Tämä oli provokaatio, kuten sanoin.
Uusi kuntalaki vaatii maltillista kuntatalouden vakauden varmistamista.
Strategisten päämääriemme rajoissa rohkea lainanotto on tällä hetkellä
pannassa. Investointeja ei saa tehdä lainarahalla, elleivät ne ole
tuottavia. Mutta strategioita voi muuttaa, ja tuottavuutta määritellä
monella tavalla.
Rohkeutta peräänkuulutetaan, mutta silti on helppo piiloutua ylhäältä
saneltujen pakotteiden taakse, kokeilematta kepillä jäätä, menemättä
tulta päin.
Vaikka puhummekin nyt ensi vuoden talousarviosta, visioissa ollaan
menossa vuodessa 2025. On syytä kysyä, sopiiko maltillinen investointi
yhteen kauaskatseisen, elinvoimaisuuteen ja luovuuteen panostavan
strategian kanssa.
Jos minulta kysytään, haluanko jättää tuleville kemiläisille
sukupolville infrastruktuuriltaan hyväkuntoisen, elinvoimaisen mutta
velkataakkaisen vai rappeutuvan mutta – kenties - vähävelkaisen
kaupungin, vastaukseni on selvä.
Arvon valtuutetut, kaiken tämän jälkeen Vihreä valtuustoryhmä on valmis
hyväksymään ensi vuoden talousarvion - pienellä lisäyksellä.
Toivottavasti asiantuntevilla vastuuhenkilöillä on ollut rohkeutta jo
valmiiksi arvioida menot realistisesti ja yllättäviin kustannuksiin
varautuen, ettemme ole jälleen puolen vuoden päästä tilanteessa, jossa
arvio onkin ollut pahasti alakanttiin ja ylityksiä puolustellaan
pakollisina ja lain sanelemina.
Esitämme, että talousarvion sivulle 21, ensimmäisille riville tehdään
lisäys "kaupungintalon peruskorjauksen ja aurinkopaneelien
kaupungintalon katolle asentamisen hankesuunnitteluun 50 000". Jatkossa
on hyvä ottaa huomioon, että aurinkoenergia on tuottava investointi,
johon voi panostaa lainarahalla talousstrategiaa kunnioittaen.
ELY-keskukselta aurinkoenergiahankkeelle voi hakea tukea jopa 30 % sen
kustannuksista.
Ensi vuonna toivottavasti tapahtuvan päätöksentekokoneistomme
rakennemuutoksen yhteydessä on syytä keskustella siitä, tulisiko
sote-uudistuksenkin myötä uusien haasteiden edessä olevan kaupunkimme
muuttaa talousstrategiaansa ja olla todella se rohkea, luova ja
elinvoimainen Kemi, mistä haaveilemme.
Mailma muuttuu, Eskoni. Meidän on uskallettava muuttua sen mukana.
Kiitos.
maanantai 7. joulukuuta 2015
torstai 16. huhtikuuta 2015
Matkakorvausten poistaminen luottamushenkilöiltä.
Kemin sisällä ei - ainakaan ennen mahdollisia kuntaliitoksia - kovin pitkiä välimatkoja ole. Rytikarin ja Ajoksen perukoilta sentään tulee jo jonkinlainen reissu, mutta suurin osa valtuutetuista ja muista luottamushenkilöistä asuu vähintään kevyen pyöräilymatkan päässä keskustasta.
Siksipä seuraava aloite, joka on Liisa Virtasen peruja tämäkin eli Torniosta napattu. Vähän sitä retusoin ja silti jotkut valtuutetut ymmärsivät väärin ja luulivat minun puuttuvan koululaisten matkakorvauksiin. Ei suinkaan, koulumatkat ovat tässä vain verrokkina ja tuo viisi kilometriä tuntuu ihan hyvältä hyötyliikuntarajalta. Eli aloite, jonka jätin viime valtuustoon eli 13.4.2015:
Allekirjoittajia 24.
Siksipä seuraava aloite, joka on Liisa Virtasen peruja tämäkin eli Torniosta napattu. Vähän sitä retusoin ja silti jotkut valtuutetut ymmärsivät väärin ja luulivat minun puuttuvan koululaisten matkakorvauksiin. Ei suinkaan, koulumatkat ovat tässä vain verrokkina ja tuo viisi kilometriä tuntuu ihan hyvältä hyötyliikuntarajalta. Eli aloite, jonka jätin viime valtuustoon eli 13.4.2015:
Vihreiden valtuustoryhmän
aloite:
Luottamustoimissa
toimivien matkakulukorvaukset poistettava alle viiden kilometrin matkoilta
Koululaisten on kuljettava alle viiden kilometrin
koulumatkat omin voimin tai omakustanteisesti, ellei korvaukseen ole erityisiä
perusteita.
Tämän vuoksi ehdotamme, ettei myöskään Kemin kaupungin
luottamustoimissa toimivien matkakuluja korvata alle 5 kilometrin matkoilla.
Tavoitteena on sama kuin koululaisilla; fyysisen kunnon ylläpito, rahan säästö
ja ympäristön huomioiminen siirtymällä pyöräilyyn ja kävelyyn. Säästyvän pienen
rahasumman voi käyttää vaikkapa koululaisten liikenneturvallisuuden
parantamiseen.Allekirjoittajia 24.
tiistai 14. huhtikuuta 2015
Biopolttoainealoite
Tämä laitettu sisään nyt maanantain valtuustossa eli 13.4.2015. Olin niin innoissani pitämässä aloitetta kierrolla kollegojen keskuudessa, että lopulta unohdin ITSE allekirjoittaa tämän - no, sen käyn tekemässä tänään. Mutta mukavaa on se, ettei aivan joutavia jorise, ilmeisesti, kun kerran muillekin kelpaa...
Vihreiden valtuustoryhmän aloite: Kaupungin
ajoneuvohankinnoissa suosittava biopolttoaineita
Eu:n tavoitteiden mukaan biopolttoaineiden osuus
liikenteen polttoaineista tulee olla vähintään 10% vuonna 2020 ja 25% vuonna
2030.
Kaupungin tulevissa ajoneuvohankinnoissa tulee ottaa
huomioon kestävää kehitystä tukevat ja kotimaiset käyttövoimamuodot.
Etenkin henkilöautojen puolella tulee suosia
ekologisempia vaihtoehtoja.
Ensimmäisen askeleen voi ottaa ns. flexifuel – autoilla.
Tällainen auto toimii kahdella vaihtoehtoisella polttoaineella,
korkeaseosetanolilla (bioetanoli) tai bensiinillä. Kemistä löytyy jo
tankkauspiste bioetanolille.
Bioetanoli valmistetaan Suomessa leipomojätteestä, joka
muutoin menisi hukkaan. Sen hinta on n. 1 €/litra, ja vaikka kulutus on n.25% korkeampi kuin bensiinin, tämän
hiilidioksidineutraalin polttoaineen käytöstä koituu rahallistakin säästöä.
Flexifuel – moottorilla varustetun auton hinta on sama kuin vastaavan
bensiiinikäyttöisen.
Kunhan Kemin seudulle asti rantautuu biokaasun
tankkausasema, tulisi tätäkin käyttövoimaa harkita. Useiden autonvalmistajien
valikoimasta löytyy bi-fuel –malli eli sekä bensiinillä että biokaasulla
toimiva. Myös biokaasun käyttö vähentää kustannuksia.
Biokaasun tuotantoon käy lähes kaikki biohajoava
materiaali – teoriassa Kemi voisi saada siis biokaasun raaka-aineet
biojätteistä ja puhdistamolietteistä ja muuttua tässä suhteessa täysin
omavaraiseksi. Ehkä jonakin päivänä käy vielä niinkin, mutta tässä vaiheessa
jäänemme odottamaan biokaasun tankkausasemaa. Biokaasun tankkauspaikkoja on
tällä hetkellä Suomessa 24, mutta ne ovat kaikki vielä etelässä. Kehitys on
kuitenkin nopeaa. Esimerkiksi länsinaapurissamme asemia ja näin ollen
kaasuautojakin on jo huomattavasti enemmän.
Myös sähköautojen suhteen kehitys on nopeaa ja
sähköautojen toimintasäde sekä toimivuus kylmissäkin olosuhteissa ovat parantuneet
vuosi vuodelta. Kemin Energia Oy:n
tulisi tutkia latauspisteen perustamisen mahdollisuuksia esim. kaupungintalon
läheisyyteen, joka mahdollistaisi sähköautojen hankinnan niin kaupungin kuin
yksityiseenkin käyttöön. Latauspisteen pr-arvokin on kaupungille huomattava.
maanantai 13. huhtikuuta 2015
Talousarviopuheenvuoro joulukuu 2014
Tämän nyt vielä voin tähän laittaa, kun löytyi helposti, eli puheenvuoroni joulukuun 2014 talousarviovaltuustossa. Mainittakoon, että saimme nuo penäämäni tabletit vastikään. Turhan paperin paino - ja jakokustannuket tulevat siis jatkossa vähenemään radikaalisti.
Vihreiden valtuustoryhmän puheenvuoro talousarviosta
8.12.2014
Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut ja muu väki.
Haluan kiittää kaikkia talousarvion laadintaan osallistuneita. Minulla ei ole epäilystäkään, etteikö jokainen puhaltaisi yhteiseen hiileen niin virkamies – kuin päättäjätasollakin pinnalla pysyttelevän Kemin hyväksi.
Perheemme muutti Kemiin reilut seitsemän vuotta sitten, vähän ennen yhä jatkuvan taloustaantuman alkua. Hyppy tuntemattomaan osoittautui onnistuneeksi: Kemi ja kemiläiset ottivat meidät avosylin vastaan.
Muun muassa lapsemme päivähoito järjestyi hienosti ja Kemi kannusti hankkimaan lisää jälkikasvua syntymälahjoin ja lupauksin, että hoitomaksut perittäisiin vain yhdestä lapsesta. Toinen lapsemme pääsi ryhmäpäiväkotiin, jossa kaikki pienen yksikön edut kulminoituivat.
Jos muuttaisimme tänä päivänä Kemiin, jonka yhtenä strategisena tavoitteena on nuorten ja työikäisten – eli monesti käytännössä lapsiperheiden – houkuttelu seudulle, saisimme maksaa jokaisesta lapsesta ja törmäisimme hyvin joustamattomaan hoitomaksusysteemiin. Ryhmäpäiväkoteja ei enää ole. Hoidon laatu ja työmoraali ovat korkealla – ainakin vuoropäiväkodissamme - vaikka eläköitymisen myötä päiväkodilla ei ole enää omaa johtajaa ja kaikenlainen ”tehostaminen” vie työtunteja itse lastenhoidosta.
Uskoisin, että tilanteeseen tulee helpotusta vuonna 2016, kun Kivikon uusi päiväkoti on täydessä toiminnassa ja tuntiperusteinen päivähoitolaskutus tuo oikeudenmukaisuutta hoitomaksuihin. Sähköisen asiointi toivottavasti vapauttaa henkilökuntaa päätehtäviinsä. Vielä syntymätön poikamme pääseekin heti tuoreeltaan näiden parannusten koekaniiniksi.
Valtuuston asettamia strategisia tavoitteita ensi vuodelle ovat myös ennaltaehkäisevien ja terveyttä edistävien palveluiden kehittäminen ja palveluiden saatavuuden turvaaminen. Tähän liittyen lainaan Kemin ainutta koulupsykologia Anna Kyröä, joka pari päivää sitten totesi, että oppilas – ja opiskelijahuoltolain hengen ja kirjaimen noudattamiseksi koulupsykologeja pitäisi Kemin kokoisessa kaupungissa olla vähintään nelinkertainen määrä. Koulupsykologi ja –kuraattoripalveluiden riittävyyden varmistaminen onkin toivottavasti keskiössä, kun koulutuspuolella ensi vuoden rekrytointi painottuu erityisosaajiin.
Jungonkadulle on alkukeväästä aukeamassa uusi hoivakoti. Tämä parikymmentä työpaikkaa luova yksityinen hanke on hyvä päänavaus. Tiedämme Kemin väestöpohjan olevan vanhenemaan päin. Kenties tässä onkin meille tulevaisuuden haasteen sijasta mahdollisuus: reagoimalla ajoissa sekä yksityisellä että kunnallisella sektorilla voimme pitää huolen siitä, että ikäihmisten palvelut ovat turvatut, jopa siinä määrin, että houkuttelemme kaupunkiin uusia iäkkäitä asukkaita viettämään aktiivisia eläkepäiviään. Positiivisena sivuvaikutuksena syntyy työpaikkoja, kuten Jungonkadun esimerkki jo todistaa. Muistamme toki kaikki valtuutettu Ekorren usein toistaman faktan – eläkeläiset ovat kuuliaisia veronmaksajia ja kotikaupunkinsa palvelujen kiitollisia käyttäjiä.
Nämä kolme esimerkkiä vauvasta vaariin, päiväkodista hoivakotiin, halusin nostaa esiin, koska ne ovat kunnan luontevia perustehtäviä. Raskaiden sote-velvollisuuksien siirtyessä pian toisiin käsiin vapautuu voimia keskittää tarmomme muihin toimiin. Kuten kaupunginjohtaja totesi, meiltä vaaditaan uudistumiskykyä ja –valmiutta.
Extremis malis extrema remedia – kovat ajat, kovat lääkkeet. Kemi joutuu nostamaan veroprosenttiaan puoli prosenttiyksikköä. Kuten jo edellisessä valtuuston kokouksessa totesin, paineet verojen nostoon vielä tästäkin lähivuosina ovat kovat, ja valtuustoryhmämme olisi ollut valmis kovempaankin korotukseen nyt, ennaltaehkäisevästi. Valtiovarainministeriö arvioi Kemin veroprosentin olevan vuonna 2021 huimat 23,9. Sote-uudistuksen kasvava rahoitusosuus ja valtionosuusuudistus kirpaisevat. Voi olla, että väistämättä toteutuvilla kuntaliitoksilla veronkorotusten paine saadaan pienemmäksi. Kemissä käydään lähikunnista töissä huomattavasti enemmän kuin täältä mennään muualle, joten kuntaliitosten voisi olettaa tarkoittavan myös verotulojen demokraattisempaa jakautumista koko alueen hyväksi.
Vihreä valtuustoryhmä on valmis keskustelemaan talousarvion hyväksymisestä. Talousarvion yhteydessä käsiteltävistä asioista etenkin työllistymistä, vapaaehtoistyötä ja työmatkaturvallisuutta koskevat esitykset ovat linjassa Kemin strategisten arvojen kanssa ja sietävät tulla ainakin neuvotelluiksi osana talousarviota. Kirjastoautopalvelun korvaaminen on ilmeisen käymistilassa oleva asia, koska kaiken järjen mukaan vuonna 2016 tapahtuva lainausjärjestelmien yhdenmukaistaminen mahdollistaisi Keminmaan kirjastoauton reviirin laajentamisen Kemiinkin.
Mainittakoon, ettei Vihreä valtuustoryhmä tänäkään vuonna ole käyttänyt eikä aio käyttää heille budjettiin varattua ”puoluetukea”.
Ensi joulun alla meillä on taas edessämme vino pino paperia, joka kertoo tämän talousarvion onnistumisesta. Tai ehkä olemme jo ottaneet yhden uudistumisaskeleen pienenevällä hiilijalanjäljellä ja nuo pinot ovat muuttuneet tableteiksi.
Kiitos.
8.12.2014
Arvoisa puheenjohtaja, valtuutetut ja muu väki.
Haluan kiittää kaikkia talousarvion laadintaan osallistuneita. Minulla ei ole epäilystäkään, etteikö jokainen puhaltaisi yhteiseen hiileen niin virkamies – kuin päättäjätasollakin pinnalla pysyttelevän Kemin hyväksi.
Perheemme muutti Kemiin reilut seitsemän vuotta sitten, vähän ennen yhä jatkuvan taloustaantuman alkua. Hyppy tuntemattomaan osoittautui onnistuneeksi: Kemi ja kemiläiset ottivat meidät avosylin vastaan.
Muun muassa lapsemme päivähoito järjestyi hienosti ja Kemi kannusti hankkimaan lisää jälkikasvua syntymälahjoin ja lupauksin, että hoitomaksut perittäisiin vain yhdestä lapsesta. Toinen lapsemme pääsi ryhmäpäiväkotiin, jossa kaikki pienen yksikön edut kulminoituivat.
Jos muuttaisimme tänä päivänä Kemiin, jonka yhtenä strategisena tavoitteena on nuorten ja työikäisten – eli monesti käytännössä lapsiperheiden – houkuttelu seudulle, saisimme maksaa jokaisesta lapsesta ja törmäisimme hyvin joustamattomaan hoitomaksusysteemiin. Ryhmäpäiväkoteja ei enää ole. Hoidon laatu ja työmoraali ovat korkealla – ainakin vuoropäiväkodissamme - vaikka eläköitymisen myötä päiväkodilla ei ole enää omaa johtajaa ja kaikenlainen ”tehostaminen” vie työtunteja itse lastenhoidosta.
Uskoisin, että tilanteeseen tulee helpotusta vuonna 2016, kun Kivikon uusi päiväkoti on täydessä toiminnassa ja tuntiperusteinen päivähoitolaskutus tuo oikeudenmukaisuutta hoitomaksuihin. Sähköisen asiointi toivottavasti vapauttaa henkilökuntaa päätehtäviinsä. Vielä syntymätön poikamme pääseekin heti tuoreeltaan näiden parannusten koekaniiniksi.
Valtuuston asettamia strategisia tavoitteita ensi vuodelle ovat myös ennaltaehkäisevien ja terveyttä edistävien palveluiden kehittäminen ja palveluiden saatavuuden turvaaminen. Tähän liittyen lainaan Kemin ainutta koulupsykologia Anna Kyröä, joka pari päivää sitten totesi, että oppilas – ja opiskelijahuoltolain hengen ja kirjaimen noudattamiseksi koulupsykologeja pitäisi Kemin kokoisessa kaupungissa olla vähintään nelinkertainen määrä. Koulupsykologi ja –kuraattoripalveluiden riittävyyden varmistaminen onkin toivottavasti keskiössä, kun koulutuspuolella ensi vuoden rekrytointi painottuu erityisosaajiin.
Jungonkadulle on alkukeväästä aukeamassa uusi hoivakoti. Tämä parikymmentä työpaikkaa luova yksityinen hanke on hyvä päänavaus. Tiedämme Kemin väestöpohjan olevan vanhenemaan päin. Kenties tässä onkin meille tulevaisuuden haasteen sijasta mahdollisuus: reagoimalla ajoissa sekä yksityisellä että kunnallisella sektorilla voimme pitää huolen siitä, että ikäihmisten palvelut ovat turvatut, jopa siinä määrin, että houkuttelemme kaupunkiin uusia iäkkäitä asukkaita viettämään aktiivisia eläkepäiviään. Positiivisena sivuvaikutuksena syntyy työpaikkoja, kuten Jungonkadun esimerkki jo todistaa. Muistamme toki kaikki valtuutettu Ekorren usein toistaman faktan – eläkeläiset ovat kuuliaisia veronmaksajia ja kotikaupunkinsa palvelujen kiitollisia käyttäjiä.
Nämä kolme esimerkkiä vauvasta vaariin, päiväkodista hoivakotiin, halusin nostaa esiin, koska ne ovat kunnan luontevia perustehtäviä. Raskaiden sote-velvollisuuksien siirtyessä pian toisiin käsiin vapautuu voimia keskittää tarmomme muihin toimiin. Kuten kaupunginjohtaja totesi, meiltä vaaditaan uudistumiskykyä ja –valmiutta.
Extremis malis extrema remedia – kovat ajat, kovat lääkkeet. Kemi joutuu nostamaan veroprosenttiaan puoli prosenttiyksikköä. Kuten jo edellisessä valtuuston kokouksessa totesin, paineet verojen nostoon vielä tästäkin lähivuosina ovat kovat, ja valtuustoryhmämme olisi ollut valmis kovempaankin korotukseen nyt, ennaltaehkäisevästi. Valtiovarainministeriö arvioi Kemin veroprosentin olevan vuonna 2021 huimat 23,9. Sote-uudistuksen kasvava rahoitusosuus ja valtionosuusuudistus kirpaisevat. Voi olla, että väistämättä toteutuvilla kuntaliitoksilla veronkorotusten paine saadaan pienemmäksi. Kemissä käydään lähikunnista töissä huomattavasti enemmän kuin täältä mennään muualle, joten kuntaliitosten voisi olettaa tarkoittavan myös verotulojen demokraattisempaa jakautumista koko alueen hyväksi.
Vihreä valtuustoryhmä on valmis keskustelemaan talousarvion hyväksymisestä. Talousarvion yhteydessä käsiteltävistä asioista etenkin työllistymistä, vapaaehtoistyötä ja työmatkaturvallisuutta koskevat esitykset ovat linjassa Kemin strategisten arvojen kanssa ja sietävät tulla ainakin neuvotelluiksi osana talousarviota. Kirjastoautopalvelun korvaaminen on ilmeisen käymistilassa oleva asia, koska kaiken järjen mukaan vuonna 2016 tapahtuva lainausjärjestelmien yhdenmukaistaminen mahdollistaisi Keminmaan kirjastoauton reviirin laajentamisen Kemiinkin.
Mainittakoon, ettei Vihreä valtuustoryhmä tänäkään vuonna ole käyttänyt eikä aio käyttää heille budjettiin varattua ”puoluetukea”.
Ensi joulun alla meillä on taas edessämme vino pino paperia, joka kertoo tämän talousarvion onnistumisesta. Tai ehkä olemme jo ottaneet yhden uudistumisaskeleen pienenevällä hiilijalanjäljellä ja nuo pinot ovat muuttuneet tableteiksi.
Kiitos.
VAROITUS: nyt näitä tulee sitten monta putkeen.Ensiksi joukkoliikennealoite.
Bloggailuni on ollut säälittävää, jos olematonta voi edes sääliä. Nytpä aionkin ottaa sitten rysäyksellä taas homman haltuun. Seuraa siis joukko kirjoituksia - lähinnä aloitteita ja vastineita - joita on tullut tehtyä edellisen aktiivihetken jälkeen.
Täytynee aloittaa joukkoliikennealoitteella. Alkuperäinen aloite kuului tähän tapaan:
Aloite joukkoliikenteen kehittämisestä
Toimiva joukkoliikenne on kaikkien etu. Etuna se on suurin lapsille, nuorille ja kaikille niille, joilla ei ole terveydellisesti tai taloudellisesti mahdollista autoilla ja omistaa autoa. Toimiva joukkoliikenne tasoittaa eriarvoistumista ja avaa mahdollisuuksia osallistua sosiaalisiin tapahtumiin, harrastuksiin sekä lisää valinnan mahdollisuuksia elämään. Pienehköillä paikkakunnilla, kuten meillä Meri-Lapissa, on toimiva joukkoliikenne tarjolla lähinnä taajamissa asuville ja taajamissakin monien reittien ajot ovat harventuneet viime vuosina.
Tässä aloitteessa pyydetään kaupunkia selvittämäään yhdessä lähikuntien kanssa ne toimenpiteet, joita tarvitaan siirtymiseen maksuttomaan joukkoliikenteeseen peruskouluikäisille ja nuoremmille. Pieksämäellä on tehty kokeilu, jossa koululaiset ja nuoremmat saavat ilmaiset matkat kaupungin keskusalueella. (Lehtileike kokeilusta toimitetaan myöhemmin.) Kokeilu on ollut kaikin puolin onnistunut ja se laajenee taajaman ulkopuolelle. Puolessa vuodessa matkustajamäärät ovat melkein kaksinkertaistuneet, lipputulot eivät ole muuttuneet, koska uusia asiakasryhmiä, kuten lasten vanhempia, on tullut joukkoliikenteen käyttäjiksi. Suoria säästöjä on saavutettu, kun koululaisten tilausliikennettä on korvattu linjavuoroilla. Linjavuorot säilyvät paremmin, kun niillä on käyttäjiä. Uusi sukupolvi oppii joukkoliikenteen käyttäjiksi, mikä on sekä ekologinen että liikenneturvallinen asia.
Pyydämme Kemin kaupunkia yhdessä lähikuntien kanssa tutustumaan Pieksämäen malliin ja tekemään arvion sen toteuttamisesta Kemissä ja Meri-Lapissa.
Samainen aloite on tehty Tornion kaupungille valtuuston kokouksessa 25.8.2014.
Kemissä, 31.8.2014
Aloitteen allekirjoitti muistaakseni 32 valtuutettua. Ei tainnut edes kiertää kaikilla, joten suuren kannatuksen sai tämä idea, joka perustui Pieksämäen malliin ja jonka tällä Suomen kolkalla pani alulle Virtasen Liisa Tornion Vihreistä.
Rambollin asiantuntijalausunto tuli mukavalla vauhdilla eli asia oli käsittelyssä valtuustossa taas 23.3.2015. Tuo lausunto
(http://keminwww.kemi.fi/d5web/kokous/20152887-22-2.PDF)
vain oli minusta luokattoman huono, joten kirjoitin sille vastineen, joka meni näin:
Vastine Rambollin edustajan lausuntoon
Kemissä 23.3.2015
Vaikka aloite joukkoliikenteen kehittämisestä nykymuodossaan ei enää ole relevantti, kun Meri-Lapin seudullinen joukkoliikenne päässee jatkossa suuremman sateenvarjon alle, haluaisimme silti kommentoida Ramboll Oy.n antamaa lausuntoa. Etenkin, kun aloitteen takana on enemmistö kahden alueen kaupungin valtuutetuista. Ilman tilanteen muuttumista jatkoaloite olisi seurannut ehdottomasti, nyt täytynee asiassa toimia toista reittiä.
Ramboll Oy on Suomen johtava yhdyskuntasuunnittelun asiantuntijayritys. Näin ollen voisi olettaa, että heidän kokemuksensa ja paneutumisensa annettuihin tehtäviin ovat myös huipputasoa. Rambollin edustajan lausunto kuitenkin sisältää turhan paljon mutu-tuntumaa, joka melkein alkaa näyttää periaatteelliselta idean vastustamiselta.
Pieksämäen mallissa kokeellinen maksuttomuus todellakin koski vain kolmea linjaa, samoin kuin tilanne olisi – ainakin alkuun – ollut Kemi-Torniossakin. Jostain pitää aloittaa, eikä mitään voi kokeilla, mikäli lähtökohtainen asenne on – Rambollin edustajaa lainatakseni – että kokeilu todettaisiin ”epäoikeudenmukaiseksi” tai ”tasa-arvoa heikentäväksi”. Samalla logiikalla koko Suomen pitäisi ehkä olla kateellisia pieksämäkeläisille juuri nyt, sillä – mihin raja sitten kuuluisi vetää?
On totta, että mikäli matkat tulisivat ilmaisiksi koko seutukunnan alle 16-vuotiaille, kyseessä olisi iso kohderyhmä. Mutta aivan yhtä hyvin kuin voidaan päätellä, että kyseessä olisi kallis menoerä, voidaan olettaa myös että muiden käyttäjäryhmien määrä lisääntyisi, pitkillä välimatkoilla jopa enemmän. Rambollin edustajan lausunnossa on myös asiavirhe: mikäli liikenne ostetaan yrittäjältä könttähinnalta, lipputulot eivät suinkaan jää yrittäjälle vaan tulevat tietenkin palvelun ostajalle.
Pieksämäen luvutkin puhuvat tämän puolesta: matkustajamäärät ovat kasvaneet 70 prosentilla, ja maksavia asiakkaita on 7 prosenttia enemmän kuin ennen. Eli joukkoliikennettä käytetään enemmän – mikä on joukkoliikenteen pääasiallinen tarkoitus – eivätkä siitä saadut tulot ole tippuneet.
Poimintoina muutamia muita mutu-lauseita lausunnosta ja niihin vastineet:
Ramboll: Nuorille tarjottava maksuttomuus totuttaisi olemaan maksamatta
joukkoliikenteessä.
Pieksämäki: Ysiluokkalaiset ovat kertoneet tottuneensa käyttämään
joukkoliikennettä ja aikovat hankkia ensi talvena kuukausilipun.
Ramboll: Maksuttomuus voisi johtaa tarpeettomaan joukkoliikennevälineissä
oleskeluun erityisesti ilta- ja viikonloppuliikenteessä.
Pieksämäki: Ilkivaltaa ja häiriökäyttäytymistä ei ole esiintynyt. Turhan perästä ei
ole ajeltu.
Ramboll: Nuorten hyötyliikunta on muutenkin vähentynyt, maksuton
joukkoliikenne vähentäisi (hyötyliikuntaa).
Vastine: Tutkimusten mukaan joukkoliikenteen käyttäjillä on
keskimäärin yksityisautoilijoita parempi kunto.
Toivommekin, että asiaan perehdytään uudemman kerran, kunhan kuviot seudullisen joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen suhteen ovat kunnossa, ja tällä kertaa ilman konditionaaleja.
Pyysin demarikollegaa lukemaan vastineeni (Kiitos Pirita) koska itse olin sairaana. Kemin päätös olikin - ehkä edes pikkuisen minunkin ansiosta - että tulevalle joukkoliikenteen toimivaltaiselle viranomaiselle esitetään Pieksämäen mallin käyttöönottoa alueellamme.
Saapa nähdä, miten käy !!
Nyt on kello niin paljon, että jatkan tämän blogisuman purkamista huomenna. Tänään - tai siis eilen, kello on jo sen verran paljon - päätimme harvinaisen yksimielisesti valtuustossa olla täysillä kuntaliitosten puolella, mutta Keminmaassa tilanne olikin sitten toinen. Saa nähdä, miten homma etenee.
Mutta lupaan palata asiaan heti huomenna. Eli siis tänään.
Paitsi jos olen synnytyssalissa. Kolmannen poikamme laskettu aika lähenee...
Täytynee aloittaa joukkoliikennealoitteella. Alkuperäinen aloite kuului tähän tapaan:
Aloite joukkoliikenteen kehittämisestä
Toimiva joukkoliikenne on kaikkien etu. Etuna se on suurin lapsille, nuorille ja kaikille niille, joilla ei ole terveydellisesti tai taloudellisesti mahdollista autoilla ja omistaa autoa. Toimiva joukkoliikenne tasoittaa eriarvoistumista ja avaa mahdollisuuksia osallistua sosiaalisiin tapahtumiin, harrastuksiin sekä lisää valinnan mahdollisuuksia elämään. Pienehköillä paikkakunnilla, kuten meillä Meri-Lapissa, on toimiva joukkoliikenne tarjolla lähinnä taajamissa asuville ja taajamissakin monien reittien ajot ovat harventuneet viime vuosina.
Tässä aloitteessa pyydetään kaupunkia selvittämäään yhdessä lähikuntien kanssa ne toimenpiteet, joita tarvitaan siirtymiseen maksuttomaan joukkoliikenteeseen peruskouluikäisille ja nuoremmille. Pieksämäellä on tehty kokeilu, jossa koululaiset ja nuoremmat saavat ilmaiset matkat kaupungin keskusalueella. (Lehtileike kokeilusta toimitetaan myöhemmin.) Kokeilu on ollut kaikin puolin onnistunut ja se laajenee taajaman ulkopuolelle. Puolessa vuodessa matkustajamäärät ovat melkein kaksinkertaistuneet, lipputulot eivät ole muuttuneet, koska uusia asiakasryhmiä, kuten lasten vanhempia, on tullut joukkoliikenteen käyttäjiksi. Suoria säästöjä on saavutettu, kun koululaisten tilausliikennettä on korvattu linjavuoroilla. Linjavuorot säilyvät paremmin, kun niillä on käyttäjiä. Uusi sukupolvi oppii joukkoliikenteen käyttäjiksi, mikä on sekä ekologinen että liikenneturvallinen asia.
Pyydämme Kemin kaupunkia yhdessä lähikuntien kanssa tutustumaan Pieksämäen malliin ja tekemään arvion sen toteuttamisesta Kemissä ja Meri-Lapissa.
Samainen aloite on tehty Tornion kaupungille valtuuston kokouksessa 25.8.2014.
Kemissä, 31.8.2014
Aloitteen allekirjoitti muistaakseni 32 valtuutettua. Ei tainnut edes kiertää kaikilla, joten suuren kannatuksen sai tämä idea, joka perustui Pieksämäen malliin ja jonka tällä Suomen kolkalla pani alulle Virtasen Liisa Tornion Vihreistä.
Rambollin asiantuntijalausunto tuli mukavalla vauhdilla eli asia oli käsittelyssä valtuustossa taas 23.3.2015. Tuo lausunto
(http://keminwww.kemi.fi/d5web/kokous/20152887-22-2.PDF)
vain oli minusta luokattoman huono, joten kirjoitin sille vastineen, joka meni näin:
Vastine Rambollin edustajan lausuntoon
Kemissä 23.3.2015
Vaikka aloite joukkoliikenteen kehittämisestä nykymuodossaan ei enää ole relevantti, kun Meri-Lapin seudullinen joukkoliikenne päässee jatkossa suuremman sateenvarjon alle, haluaisimme silti kommentoida Ramboll Oy.n antamaa lausuntoa. Etenkin, kun aloitteen takana on enemmistö kahden alueen kaupungin valtuutetuista. Ilman tilanteen muuttumista jatkoaloite olisi seurannut ehdottomasti, nyt täytynee asiassa toimia toista reittiä.
Ramboll Oy on Suomen johtava yhdyskuntasuunnittelun asiantuntijayritys. Näin ollen voisi olettaa, että heidän kokemuksensa ja paneutumisensa annettuihin tehtäviin ovat myös huipputasoa. Rambollin edustajan lausunto kuitenkin sisältää turhan paljon mutu-tuntumaa, joka melkein alkaa näyttää periaatteelliselta idean vastustamiselta.
Pieksämäen mallissa kokeellinen maksuttomuus todellakin koski vain kolmea linjaa, samoin kuin tilanne olisi – ainakin alkuun – ollut Kemi-Torniossakin. Jostain pitää aloittaa, eikä mitään voi kokeilla, mikäli lähtökohtainen asenne on – Rambollin edustajaa lainatakseni – että kokeilu todettaisiin ”epäoikeudenmukaiseksi” tai ”tasa-arvoa heikentäväksi”. Samalla logiikalla koko Suomen pitäisi ehkä olla kateellisia pieksämäkeläisille juuri nyt, sillä – mihin raja sitten kuuluisi vetää?
On totta, että mikäli matkat tulisivat ilmaisiksi koko seutukunnan alle 16-vuotiaille, kyseessä olisi iso kohderyhmä. Mutta aivan yhtä hyvin kuin voidaan päätellä, että kyseessä olisi kallis menoerä, voidaan olettaa myös että muiden käyttäjäryhmien määrä lisääntyisi, pitkillä välimatkoilla jopa enemmän. Rambollin edustajan lausunnossa on myös asiavirhe: mikäli liikenne ostetaan yrittäjältä könttähinnalta, lipputulot eivät suinkaan jää yrittäjälle vaan tulevat tietenkin palvelun ostajalle.
Pieksämäen luvutkin puhuvat tämän puolesta: matkustajamäärät ovat kasvaneet 70 prosentilla, ja maksavia asiakkaita on 7 prosenttia enemmän kuin ennen. Eli joukkoliikennettä käytetään enemmän – mikä on joukkoliikenteen pääasiallinen tarkoitus – eivätkä siitä saadut tulot ole tippuneet.
Poimintoina muutamia muita mutu-lauseita lausunnosta ja niihin vastineet:
Ramboll: Nuorille tarjottava maksuttomuus totuttaisi olemaan maksamatta
joukkoliikenteessä.
Pieksämäki: Ysiluokkalaiset ovat kertoneet tottuneensa käyttämään
joukkoliikennettä ja aikovat hankkia ensi talvena kuukausilipun.
Ramboll: Maksuttomuus voisi johtaa tarpeettomaan joukkoliikennevälineissä
oleskeluun erityisesti ilta- ja viikonloppuliikenteessä.
Pieksämäki: Ilkivaltaa ja häiriökäyttäytymistä ei ole esiintynyt. Turhan perästä ei
ole ajeltu.
Ramboll: Nuorten hyötyliikunta on muutenkin vähentynyt, maksuton
joukkoliikenne vähentäisi (hyötyliikuntaa).
Vastine: Tutkimusten mukaan joukkoliikenteen käyttäjillä on
keskimäärin yksityisautoilijoita parempi kunto.
Toivommekin, että asiaan perehdytään uudemman kerran, kunhan kuviot seudullisen joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen suhteen ovat kunnossa, ja tällä kertaa ilman konditionaaleja.
Pyysin demarikollegaa lukemaan vastineeni (Kiitos Pirita) koska itse olin sairaana. Kemin päätös olikin - ehkä edes pikkuisen minunkin ansiosta - että tulevalle joukkoliikenteen toimivaltaiselle viranomaiselle esitetään Pieksämäen mallin käyttöönottoa alueellamme.
Saapa nähdä, miten käy !!
Nyt on kello niin paljon, että jatkan tämän blogisuman purkamista huomenna. Tänään - tai siis eilen, kello on jo sen verran paljon - päätimme harvinaisen yksimielisesti valtuustossa olla täysillä kuntaliitosten puolella, mutta Keminmaassa tilanne olikin sitten toinen. Saa nähdä, miten homma etenee.
Mutta lupaan palata asiaan heti huomenna. Eli siis tänään.
Paitsi jos olen synnytyssalissa. Kolmannen poikamme laskettu aika lähenee...
sunnuntai 26. lokakuuta 2014
Surkean valtuutetun pitkä jorina
Tämä bloggaus –
jolla rikon aivan liian pitkän hiljaisuuden tällä osastolla – sai kipinänsä
valtuustokollegan fb-päivityksestä. Kollega Hyötylä pohti siinä valtuuston
nenäpäivätempauksen joutavuutta – siis miksi kekkaloimme nenä päässä muuten
kuin kilvenkiillotussyistä, jotka eivät auta
a)
ketään
ulkomailla eikä
b)
ketään
varsinkaan Kemissä.
Aivan hyvä
pointti. Asiaa retosteltiin jo päivityksen ryydittämässä pitkässä
keskustelussa, joten en mene siihen enää sen enempää. Ehkä yhteenvetona siitä
konsensus oli että nenä päässä voi tehdä hyväntekeväisyyttä siinä missä
ilmankin, mutta juuri nyt valtuutettujen pitäisi todella tarkkaan keskittyä
kaupungin yllättävään talouskäänteeseen – vuoden tulos näyttäisi kääntyvän usean
mukiinmenevän vuoden jälkeen kolme miljoonaa miinukselle. Eivätkä siinä
punanenät auta.
Siitä pääsenkin
tämänkertaisen jaaritukseni otsikkoon.
Olen maailman
huonoin valtuutettu.
Eräs Piritan
päivitystä ansiokkaasti kommentoinut kuntalainen muistutti minua jälleen siitä,
kuinka suuri ja monisäikeinen vastuu ylintä päätäntävaltaa kunnassa käyttävällä
kunnanvaltuustolla on.
Päätöksiä pitää
tehdä niin kuntakonsernin toiminnasta, talouden keskeisistä tavoitteista ja
perusteista, kunnan palveluista, päättää tilinpäätöksestä ym…
Suurin osa
valtuuston tehtävistä pyörii siis kuntatalouden ympärillä. Ja jos talous pettää
– kuten tällä hetkellä enemmän tai vähemmän joka kunnassa – myös syyttävä sormi
osoittaa valtuutettuihin.
Olen huono
valtuutettu, koska tilausmuutoksista alijäämäennusteen johdosta en osaa paljon
kommentoida. Valtuuston käsittelyyn kaupunginhallituksen hyviksi näkemät toimet
tulevat 27.10. ja uskoisin kaupunginjohtajan ehdotukset menojen leikkauksista
ja tulojen mahdollisista lisäyksistä menevän läpi valtuustossakin. Nyt pitää
sitten eri yksiköiden miettiä nipistyksiä, halusivat tai eivät. Mistä alijäämä
johtuu? Huonosta valmistautumisesta? Ei kai. Taantuma varmaan yllätti jopa
varovasti siihen varautuneen Kemin. Kulttuurikeskuksen tulipalo teki ison,
yllättävän loven budjettiin. Tuloja sieltä sun täältä on tullut odotettua vähemmän. Tarve leikkauksille ja kunnallisveron
nostamiselle ensi vuonna kasvaa. Pelastaako Kemin, Meri-Lapin tai edes koko
Suomen taloutta pitkässä juoksussa mikään vai onko tämä vain hidasta
näivettymistä? Olemme kaikki suhdanteiden armoilla ja ilmeisesti se kirpaisee
eniten kuntatasolla. Tämä on nyt aivan omaa mutu-jorinaani, mutta pelkään
eniten sitä, että säästämme itsemme kuoliaiksi emmekä uskalla enää yrittää,
investoida tai pitää edes säällisellä tasolla palveluita.
Saa nähdä, miten käy kun sote-uudistus vie sotepäätökset ja sotebudjetit kauas Kemistä, muualla päätettäviksi, ja miten vaikuttavat kuntaliitokset. Elämme omituisia aikoja. Tämä vuosi joka tapauksessa puraisee kaupungin taloutta kankkuun, enkä minä osaa sanoa, voisiko jotain tehdä nykyistä paremmin.
Saa nähdä, miten käy kun sote-uudistus vie sotepäätökset ja sotebudjetit kauas Kemistä, muualla päätettäviksi, ja miten vaikuttavat kuntaliitokset. Elämme omituisia aikoja. Tämä vuosi joka tapauksessa puraisee kaupungin taloutta kankkuun, enkä minä osaa sanoa, voisiko jotain tehdä nykyistä paremmin.
Kuntalehden
mukaan valtionosuusleikkaukset aiheuttavat tulevina vuosina vahvat paineet
kunnallisverojen tuntuvaan korotukseen. Kuntalehden laskelmien mukaan Kemin
pitäisi nostaa veroa nykyisestä 20,75%:sta 23,05:een vuonna 2016 saadakseen
tulot pysymään menojen tasolla – ja mikäli halajamme yhtään lyhentää kaupungin
ottamia lainoja, olisi syytä nostaa jopa pari kymmenystä lisää.
Verot siis
kohoaisivat reilun pari prosenttiyksikköä. Naapurissa Keminmaalla korotuspaine
on jo yli neljä prosenttiyksikköä, Simossa lähes yhtä paljon, Torniossa vähän
vähemmän kuin meillä, mutta kohoaisivat silti.
Laskelmassa ei
näy, miten kuntien yhdistäminen asiaan vaikuttaisi, mutta olettaa sopii, että
palvelujen uudelleenjärjestelyn kautta menot vähenevät jolloin
veroprosenttikaan ei niin paljoa joudu kompensoimaan.
Siinä kylmiä
lukuja. Mutta nyt siihen huonouteen.
Itselleni
kunnanvaltuutetun työ on moraalista työtä, arvoperusteista. Ja nyt en puhu
rahasta, vaikkei sitä enää voi saada irralleen mistään. Omat päätökseni teen
arvojeni perusteella. Varsin usea minua äänestänyt varmasti tiesi sen. Vai
kuvitteliko joku todella, että kaltaiseni teatterivenkula tietäisi, miten rahaa
säästetään?
Tuskinpa.
Korostan tuota
arvoperusteisuutta, koska ilmeisen moni olettaa kaikkien valtuutettujen olevan
talouseksperttejä, jotka osaavat sanoa, kuinka talous saadaan tasapainoon.
Voin sanoa ihan
suoraan, ettei minulla ole siitä hajuakaan, eikä yhtään järkevää ehdotusta
moiseen. Veroprosentin korotukseen on paineita, mutta mistä enää voi säästää?
Mistä voi säästää, kun tuntuu, että rahantarve kaupungilla on valtaisa edes
nykytilanteen säilyttämiseksi? Koulut homehtuvat, teiden kunto rapautuu,
vanheneva väestöpohja vaatii yhä lisää hoivapalveluja, sairaalaa uhkaa
näivettyminen mikäli synnytysosasto ahnaasta taistelusta huolimatta Kemistä
katoaa…
Anteeksi. Minä
keksin vain, mihin rahaa tulisi käyttää. Hirveän vähän, mistä sitä tulisi
leikata. Valtuustoaikana olen lähinnä urputtanut varsin pienistä
turhakemenoista, kuten valtuutetuille kaupungin maksamista puoluetuista, joihin
tuli sentään pieni parannus. Edelleen olisin siinä asiassa totaalipoiston
kannalla, vaikka puhutaankin vain joistakin kymmenistä tuhansista euroista
vuositasolla.
Olen tehnyt
aloitteen pysäköintipaikkojen lisäämisestä Syväkankaan terveysasemalle, ja
vaikka se olikin hyvä aloite käytännön tasolla – sehän meni läpikin ja tilanne
koheni jonkin verran – niin ei se rahaa säästänyt, jos ei vaatinutkaan, kun
meni Teknisen toimen budjetista.
Tänä syksynä
teimme yhdessä torniolaisen kollegani Liisa Virtasen kanssa aloitteen
joukkoliikenteen maksuttomuudesta lapsille ja kouluikäisille. Pieksämäen
seudulla asiaa on kokeiltu, ja vaikka tästä ei ole paljoa lisätuloja
bussifirmoille tullut, niin bussien käyttö on lisääntynyt ja myös vanhemmat
ovat siirtyneet käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Eli tulopuolella tulos on
vielä plus miinus nolla, mutta käyttö on lisääntynyt, omat autot jääneet
useammin talliin ja uusi sukupolvi on tottunut julkisiin kulkuvälineisiin
jatkaen helpommin niiden käyttöä vielä aikuisiälläkin. Kaikin puolin siis
voitokas kokeilu, jonka soisi toteutuvan Meri-Lapissakin.
Mutta eivät
vaikuta Kemin alijäämään nämäkään.
Itse luotan
kemiläisten virkamiesten osaamiseen. Heille, asiaansa vihkiytyneille ja
koulutetuille ammattilaiselle, maksetaan siitä, että he laativat mahdollisimman
hyvän talousarvion kaupungillemme, mahdollisiin muutoksiin varautuen. Mitä
syytä heillä olisi tehdä työnsä huonosti? Me valtuutetut sitten tarkastamme
heidän tekemänsä työn kykyjemme mukaan. Joillakin meistä on talousalan
koulutusta tai vahvaa kokemusta, joillakin ei. Jokainen meistä katsoo kaikkia
virkamiesten valmistelemia päätöksiä omien kokemusrilliemme lävitse. Omien
arvojemme kautta. Suuremmissa valtuustoryhmissä katsantokantoja on monta,
asiantuntijuutta laaja-alaisemmin ja keskustelu sitä kautta varmasti
hedelmällisempää. Pienessä – etenkin tässä pienimmässä, yhden miehen ryhmässäni
– ei tuota keskustelua paljoa voi syntyä. Meitä Vihreitä on koko Meri-Lapissa
vain kourallinen, eikä yksikään meistä ole akateemisesti koulutettu talousnero.
On teatterityöläistä, lääkäriä, maatalousyrittäjää, opettajaa, meitä kaikkia
yhdistävät sama arvomaailma, jolle Vihreä liitto on ollut sopivin sateenvarjo. Kemissä
meistä toimii niin harva, että monesti menen valtuuston kokouksiin mukanani
vain oma jalostumaton mielipiteeni, jonka perustana ovat edustamani arvot, ei
asiantuntijuus. Mutta sellaisena minut kai on edustamaan äänestetty, kaikkine
puutteineni minuun on luotettu sen verran, ja puutteellisena aion jatkaakin.
Voin luvata, että
jatkossa tulen olemaan aivan yhtä huono kuin tähänkin asti. Totta kai pyrin
parhaani mukaan muodostamaan mielipiteen kaikista käsiteltävistä asioista,
mutta lopulta säästän energiani piikit niihin asioihin, jotka minulle tuntuvat
luonnollisimmilta. Niihin, joista jotain tiedän. Jotka ovat minulle
arvokkaimpia.
Surkeammaksi oman valtuutukseni tekee sekin, että kokoukset ovat maanantai-iltaisin. Usein, kuten nyt vaikka tänä maanantaina, kun ensi-ilta on vain muutaman päivän päässä, en edes pääse edustamaan valtuuttajiani. Onneksi sentään varavaltuutettuja on olemassa, ja jaamme hyvin pitkälti saman arvomaailman.
Surkeammaksi oman valtuutukseni tekee sekin, että kokoukset ovat maanantai-iltaisin. Usein, kuten nyt vaikka tänä maanantaina, kun ensi-ilta on vain muutaman päivän päässä, en edes pääse edustamaan valtuuttajiani. Onneksi sentään varavaltuutettuja on olemassa, ja jaamme hyvin pitkälti saman arvomaailman.
Totaalista surkeuttani lisää sekin, että kaikista jaloista pyrkimyksistä ja lupauksista huolimatta en ole blogannut juuri yhtään ajatuksiani tänne. Monesti on ollut kyllä aikomus mutta mikähän siitä muka tekee niin ylitsepääsemättömän vaikeaa? Surkeaa, sanon minä.
Kertokaa minulle, mitä haluatte minun tekevän. Facebookissa, kommentoiden täällä blogissa, nykien hihasta kaupungilla. Minua ei pitäisi olla hankala löytää. Se on julkisen ammatin hyviä puolia.
Kertokaa minulle, mitä haluatte minun tekevän. Facebookissa, kommentoiden täällä blogissa, nykien hihasta kaupungilla. Minua ei pitäisi olla hankala löytää. Se on julkisen ammatin hyviä puolia.
- KH
P.S. Punanenistä
vielä sen verran, että toisin kuin muille valtuutetuille, minulle klovninenä on
liki pyhä asia ja tärkeä työkalu. Klovneriaa jonkin verran opiskellessani siitä
tuli pelottavankin tehokas naamio, joka sai itsessä aikaan omituisia
reaktioita, kun antautui nenän vietäväksi.
Sairaalaklovnin
hommissa taas punanenästä on muodostunut toisenlainen ystävä, rajoja rikkova
pieni mollukka, jonka onnistuu puhkoa ihmisten suojamuureja ja naksauttaa
kantajansa kaikki aistit auki. Sellaisia ovat minulle sairaalan nenäpäivät,
sukelluksia tuntemattomaan ja kohtaamisia ihmisten kanssa heidän ehdoillaan.
Parhaita päiviä ovat ne.
P.P.S. Tämä ei
ollut mikään vaalipuhe. Mutta jos haluatte äänestää vihreitä arvoja, niin
äänestäkää Hietalan Kallea. Siinä on nuori mies, jolla on arvot kohdallaan.
P.P.P.S. Jaa,
mitkä ovat tärkeimmät arvot minulle? Vastuu, vapaus ja välittäminen. Onnellisuuspolitiikka.
Siksi olen Vihreä. http://www.vihreat.fi/files/liitto/Periaateohjelma2012.pdf
keskiviikko 12. kesäkuuta 2013
Junkohallista vielä
Vilkaisin juuri blogiani ja piti räpyttää silmiä useammankin kerran. Yli 1500 lukijaa - puolessa päivässä. Olen itse Keski-Suomessa kirjoittamassa näytelmää ja tällainen pörinä on siksi jäänyt huomaamatta.
Ilmeisesti Junkohalli on todella monen kemiläisen - ja lähialuelaisen - kiinnostuksen kohteena. Hyvä niin. Toivottavasti sama mielenkiinto ja aktiivisuus ryydittää meidät kaikki nopeasti eteenpäin kohti viisaita päätöksiä, jotka perustuvat päivitettyyn tietoon.
Eikä haittaisi yhtään, jos tuo aktiivisuus kanavoituisi sen myötä myös muihin seutukuntamme ja yhteisömme aidosti huolestuttaviin epäkohtiin. Veitsiluoto vähentää väkeä, Kemin työttömyysaste on jo ennestään korkea - saammeko kemiläisen työllistämismallin kukoistukseen? Kuinka tavoitamme ne nuoret, joita mikäänlainen liikunta ei kiinnosta, jotka ovat syrjäytyneet tai joille on vaarana käydä niin? Entä vanhukset - Kemin väestöpohja vanhenee koko ajan, mitä tehdään? Ja joko nyt uskallamme puhua kuntaliitoksista, koska jopa sitä kautta saisimme enemmän kaikupohjaa - no, vaikkapa Junkohallin rahoitukseen...
Korjasin jo aiempaa blogaustani sen verran, että FC-88 ei sentään ole Kemin suurin jalkapalloseura,vaikka merkittävä onkin. Ikäläisen Jukalle kiitos tiedoista.
Oikeastaan halusin vähän avata sitä infoa, jota ennen valtuuston kokousta sain vaihtoehtoisista mahdollisuuksista.
Kemin kaupunki on siis valmistellut liikuntapalveluiden kehittämiseen liittyvää esiselvityshanketta yhdessä Lapin yliopiston kanssa. Hankkeen tavoitteena on kaupungin liikuntapalveluiden kokonaisvaltainen tarkastelu ja kehittäminen. Saadun tuloksen pohjalta valmistellaan EU:n uudelle ohjelmakaudelle hankekokonaisuus, joka muodostuu investointiosiosta (tuki 50 %) ja kehittämisosiosta (tuki 80 %). Tämä siis nostaisi investointisummaa melkoisesti ja mahdollistaisi suuremmat suunnitelmat.
Selvitetään myös oy:n perustamista, joka vastaisi kaikkien liikuntapaikkojen ja tilojen toiminnasta ja ylläpidosta, selkeyttäen nykyistä kuviota. Liikuntapalvelut yhtenäistyisivät, kun olemassaolevat yhtiöt yhdistettäisiin ja toimintaan suunnattava rahoitus keskittyisi yhden sopimuksen piiriin, joka sisältäisi myös toimintaa ohjaavia ja kehittäviä elementtejä.
Jungon alueen kokonaisvaltainen kehittäminen - terveysliikuntapalvelut, tutkimus-, koulutus- sekä yritystoiminnan mahdollisuudet ovat EU-rahoitukselle otollisia. Jos tätä rahoitusta ei kuitenkaan näyttäisi tulevan, uusi yhtiö käyttäisi lainatakausta uuden jalkapallo(monitoimi)hallin rakentamiseen.
Näin halli olisi valmis syksyllä 2014.
Näin lyhyesti sitä suunnitelmaa, joka on vireillä. Minusta se kuulostaa liian houkuttelevalta hylättäväksi.
Enempää en osaa vielä kertoa, mutta niin teen, kun olen itse asiassa viisaampi.
En kuitenkaan käyttäisi itseäni tässä asiassa tiedonlähteenä, vaan niitä toimijoita ja valtuutettuja - sekä virkamiehiä- jotka ovat asian kanssa faktisesti tekemisissä.
Kiitoksia laajasta mielenkiinnosta. Tehdään parhaamme, enempään ei voi pystyä!
Teidän, Kimmo H
P.S. Pakko on kommentoida tuota omaa loppulausettani perheemme motolla: Parhaamme yritämme ja mihinkään se ei riitä :)
Ilmeisesti Junkohalli on todella monen kemiläisen - ja lähialuelaisen - kiinnostuksen kohteena. Hyvä niin. Toivottavasti sama mielenkiinto ja aktiivisuus ryydittää meidät kaikki nopeasti eteenpäin kohti viisaita päätöksiä, jotka perustuvat päivitettyyn tietoon.
Eikä haittaisi yhtään, jos tuo aktiivisuus kanavoituisi sen myötä myös muihin seutukuntamme ja yhteisömme aidosti huolestuttaviin epäkohtiin. Veitsiluoto vähentää väkeä, Kemin työttömyysaste on jo ennestään korkea - saammeko kemiläisen työllistämismallin kukoistukseen? Kuinka tavoitamme ne nuoret, joita mikäänlainen liikunta ei kiinnosta, jotka ovat syrjäytyneet tai joille on vaarana käydä niin? Entä vanhukset - Kemin väestöpohja vanhenee koko ajan, mitä tehdään? Ja joko nyt uskallamme puhua kuntaliitoksista, koska jopa sitä kautta saisimme enemmän kaikupohjaa - no, vaikkapa Junkohallin rahoitukseen...
Korjasin jo aiempaa blogaustani sen verran, että FC-88 ei sentään ole Kemin suurin jalkapalloseura,vaikka merkittävä onkin. Ikäläisen Jukalle kiitos tiedoista.
Oikeastaan halusin vähän avata sitä infoa, jota ennen valtuuston kokousta sain vaihtoehtoisista mahdollisuuksista.
Kemin kaupunki on siis valmistellut liikuntapalveluiden kehittämiseen liittyvää esiselvityshanketta yhdessä Lapin yliopiston kanssa. Hankkeen tavoitteena on kaupungin liikuntapalveluiden kokonaisvaltainen tarkastelu ja kehittäminen. Saadun tuloksen pohjalta valmistellaan EU:n uudelle ohjelmakaudelle hankekokonaisuus, joka muodostuu investointiosiosta (tuki 50 %) ja kehittämisosiosta (tuki 80 %). Tämä siis nostaisi investointisummaa melkoisesti ja mahdollistaisi suuremmat suunnitelmat.
Selvitetään myös oy:n perustamista, joka vastaisi kaikkien liikuntapaikkojen ja tilojen toiminnasta ja ylläpidosta, selkeyttäen nykyistä kuviota. Liikuntapalvelut yhtenäistyisivät, kun olemassaolevat yhtiöt yhdistettäisiin ja toimintaan suunnattava rahoitus keskittyisi yhden sopimuksen piiriin, joka sisältäisi myös toimintaa ohjaavia ja kehittäviä elementtejä.
Jungon alueen kokonaisvaltainen kehittäminen - terveysliikuntapalvelut, tutkimus-, koulutus- sekä yritystoiminnan mahdollisuudet ovat EU-rahoitukselle otollisia. Jos tätä rahoitusta ei kuitenkaan näyttäisi tulevan, uusi yhtiö käyttäisi lainatakausta uuden jalkapallo(monitoimi)hallin rakentamiseen.
Näin halli olisi valmis syksyllä 2014.
Näin lyhyesti sitä suunnitelmaa, joka on vireillä. Minusta se kuulostaa liian houkuttelevalta hylättäväksi.
Enempää en osaa vielä kertoa, mutta niin teen, kun olen itse asiassa viisaampi.
En kuitenkaan käyttäisi itseäni tässä asiassa tiedonlähteenä, vaan niitä toimijoita ja valtuutettuja - sekä virkamiehiä- jotka ovat asian kanssa faktisesti tekemisissä.
Kiitoksia laajasta mielenkiinnosta. Tehdään parhaamme, enempään ei voi pystyä!
Teidän, Kimmo H
P.S. Pakko on kommentoida tuota omaa loppulausettani perheemme motolla: Parhaamme yritämme ja mihinkään se ei riitä :)
Tilaa:
Kommentit (Atom)