tiistai 14. huhtikuuta 2015

Biopolttoainealoite

Tämä laitettu sisään nyt maanantain valtuustossa eli 13.4.2015. Olin niin innoissani pitämässä aloitetta kierrolla kollegojen keskuudessa, että lopulta unohdin ITSE allekirjoittaa tämän - no, sen käyn tekemässä tänään. Mutta mukavaa on se, ettei aivan joutavia jorise, ilmeisesti, kun kerran muillekin kelpaa...



Vihreiden valtuustoryhmän aloite: Kaupungin ajoneuvohankinnoissa suosittava biopolttoaineita

Eu:n tavoitteiden mukaan biopolttoaineiden osuus liikenteen polttoaineista tulee olla vähintään 10% vuonna 2020 ja 25% vuonna 2030.

Kaupungin tulevissa ajoneuvohankinnoissa tulee ottaa huomioon kestävää kehitystä tukevat ja kotimaiset käyttövoimamuodot.
Etenkin henkilöautojen puolella tulee suosia ekologisempia vaihtoehtoja.

Ensimmäisen askeleen voi ottaa ns. flexifuel – autoilla. Tällainen auto toimii kahdella vaihtoehtoisella polttoaineella, korkeaseosetanolilla (bioetanoli) tai bensiinillä. Kemistä löytyy jo tankkauspiste bioetanolille.
Bioetanoli valmistetaan Suomessa leipomojätteestä, joka muutoin menisi hukkaan. Sen hinta on n. 1 €/litra, ja vaikka kulutus on n.25%  korkeampi kuin bensiinin, tämän hiilidioksidineutraalin polttoaineen käytöstä koituu rahallistakin säästöä. Flexifuel – moottorilla varustetun auton hinta on sama kuin vastaavan bensiiinikäyttöisen.

Kunhan Kemin seudulle asti rantautuu biokaasun tankkausasema, tulisi tätäkin käyttövoimaa harkita. Useiden autonvalmistajien valikoimasta löytyy bi-fuel –malli eli sekä bensiinillä että biokaasulla toimiva. Myös biokaasun käyttö vähentää kustannuksia.
Biokaasun tuotantoon käy lähes kaikki biohajoava materiaali – teoriassa Kemi voisi saada siis biokaasun raaka-aineet biojätteistä ja puhdistamolietteistä ja muuttua tässä suhteessa täysin omavaraiseksi. Ehkä jonakin päivänä käy vielä niinkin, mutta tässä vaiheessa jäänemme odottamaan biokaasun tankkausasemaa. Biokaasun tankkauspaikkoja on tällä hetkellä Suomessa 24, mutta ne ovat kaikki vielä etelässä. Kehitys on kuitenkin nopeaa. Esimerkiksi länsinaapurissamme asemia ja näin ollen kaasuautojakin on jo huomattavasti enemmän.

Myös sähköautojen suhteen kehitys on nopeaa ja sähköautojen toimintasäde sekä toimivuus kylmissäkin olosuhteissa ovat parantuneet vuosi vuodelta.  Kemin Energia Oy:n tulisi tutkia latauspisteen perustamisen mahdollisuuksia esim. kaupungintalon läheisyyteen, joka mahdollistaisi sähköautojen hankinnan niin kaupungin kuin yksityiseenkin käyttöön. Latauspisteen pr-arvokin on kaupungille huomattava.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti