maanantai 13. huhtikuuta 2015

VAROITUS: nyt näitä tulee sitten monta putkeen.Ensiksi joukkoliikennealoite.

Bloggailuni on ollut säälittävää, jos olematonta voi edes sääliä. Nytpä aionkin ottaa sitten rysäyksellä taas homman haltuun. Seuraa siis joukko kirjoituksia - lähinnä aloitteita ja vastineita - joita on tullut tehtyä edellisen aktiivihetken jälkeen.

Täytynee aloittaa joukkoliikennealoitteella. Alkuperäinen aloite kuului tähän tapaan:



Aloite joukkoliikenteen kehittämisestä

Toimiva joukkoliikenne on kaikkien etu. Etuna se on suurin lapsille, nuorille ja kaikille niille, joilla ei ole terveydellisesti tai taloudellisesti mahdollista autoilla ja omistaa autoa. Toimiva joukkoliikenne tasoittaa eriarvoistumista ja avaa mahdollisuuksia osallistua sosiaalisiin tapahtumiin, harrastuksiin sekä lisää valinnan mahdollisuuksia elämään. Pienehköillä paikkakunnilla, kuten meillä Meri-Lapissa, on toimiva joukkoliikenne tarjolla lähinnä taajamissa asuville ja taajamissakin monien reittien ajot ovat harventuneet viime vuosina.
Tässä aloitteessa pyydetään kaupunkia selvittämäään yhdessä lähikuntien kanssa ne toimenpiteet, joita tarvitaan siirtymiseen maksuttomaan joukkoliikenteeseen peruskouluikäisille ja nuoremmille. Pieksämäellä on tehty kokeilu, jossa koululaiset ja nuoremmat saavat ilmaiset matkat kaupungin keskusalueella. (Lehtileike kokeilusta toimitetaan myöhemmin.) Kokeilu on ollut kaikin puolin onnistunut ja se laajenee taajaman ulkopuolelle. Puolessa vuodessa matkustajamäärät ovat melkein kaksinkertaistuneet, lipputulot eivät ole muuttuneet, koska uusia asiakasryhmiä, kuten lasten vanhempia, on tullut joukkoliikenteen käyttäjiksi. Suoria säästöjä on saavutettu, kun koululaisten tilausliikennettä on korvattu linjavuoroilla. Linjavuorot säilyvät paremmin, kun niillä on käyttäjiä. Uusi sukupolvi oppii joukkoliikenteen käyttäjiksi, mikä on sekä ekologinen että liikenneturvallinen asia.
Pyydämme Kemin kaupunkia yhdessä lähikuntien kanssa tutustumaan Pieksämäen malliin ja tekemään arvion sen toteuttamisesta Kemissä ja Meri-Lapissa.
Samainen aloite on tehty Tornion kaupungille valtuuston kokouksessa 25.8.2014.

Kemissä, 31.8.2014
 

Aloitteen allekirjoitti muistaakseni 32 valtuutettua. Ei tainnut edes kiertää kaikilla, joten suuren kannatuksen sai tämä idea, joka perustui Pieksämäen malliin ja jonka tällä Suomen kolkalla pani alulle Virtasen Liisa Tornion Vihreistä.

Rambollin asiantuntijalausunto tuli mukavalla vauhdilla eli asia oli käsittelyssä valtuustossa taas 23.3.2015. Tuo lausunto  
(http://keminwww.kemi.fi/d5web/kokous/20152887-22-2.PDF)
vain oli minusta luokattoman huono, joten kirjoitin sille vastineen, joka meni näin:

Vastine Rambollin edustajan lausuntoon

Kemissä 23.3.2015

Vaikka aloite joukkoliikenteen kehittämisestä nykymuodossaan ei enää ole relevantti, kun Meri-Lapin seudullinen joukkoliikenne päässee jatkossa suuremman sateenvarjon alle, haluaisimme silti kommentoida Ramboll Oy.n antamaa lausuntoa. Etenkin, kun aloitteen takana on enemmistö kahden alueen kaupungin valtuutetuista. Ilman tilanteen muuttumista jatkoaloite olisi seurannut ehdottomasti, nyt täytynee asiassa toimia toista reittiä.
Ramboll Oy on Suomen johtava yhdyskuntasuunnittelun asiantuntijayritys. Näin ollen voisi olettaa, että heidän kokemuksensa ja paneutumisensa annettuihin tehtäviin ovat myös huipputasoa. Rambollin edustajan lausunto kuitenkin sisältää turhan paljon mutu-tuntumaa, joka melkein alkaa näyttää periaatteelliselta idean vastustamiselta.
Pieksämäen mallissa kokeellinen maksuttomuus todellakin koski vain kolmea linjaa, samoin kuin tilanne olisi – ainakin alkuun – ollut Kemi-Torniossakin. Jostain pitää aloittaa, eikä mitään voi kokeilla, mikäli lähtökohtainen asenne on – Rambollin edustajaa lainatakseni – että kokeilu todettaisiin ”epäoikeudenmukaiseksi” tai ”tasa-arvoa heikentäväksi”. Samalla logiikalla koko Suomen pitäisi ehkä olla kateellisia pieksämäkeläisille juuri nyt, sillä – mihin raja sitten kuuluisi vetää?
On totta, että mikäli matkat tulisivat ilmaisiksi koko seutukunnan alle 16-vuotiaille, kyseessä olisi iso kohderyhmä. Mutta aivan yhtä hyvin kuin voidaan päätellä, että kyseessä olisi kallis menoerä, voidaan olettaa myös että muiden käyttäjäryhmien määrä lisääntyisi, pitkillä välimatkoilla jopa enemmän. Rambollin edustajan lausunnossa on myös asiavirhe: mikäli liikenne ostetaan yrittäjältä könttähinnalta, lipputulot eivät suinkaan jää yrittäjälle vaan tulevat tietenkin palvelun ostajalle.
Pieksämäen luvutkin puhuvat tämän puolesta: matkustajamäärät ovat kasvaneet 70 prosentilla, ja maksavia asiakkaita on 7 prosenttia enemmän kuin ennen. Eli joukkoliikennettä käytetään enemmän – mikä on joukkoliikenteen pääasiallinen tarkoitus – eivätkä siitä saadut tulot ole tippuneet.
Poimintoina muutamia muita mutu-lauseita lausunnosta ja niihin vastineet:
Ramboll: Nuorille tarjottava maksuttomuus totuttaisi olemaan maksamatta
joukkoliikenteessä.
Pieksämäki: Ysiluokkalaiset ovat kertoneet tottuneensa käyttämään
joukkoliikennettä ja aikovat hankkia ensi talvena kuukausilipun.
Ramboll: Maksuttomuus voisi johtaa tarpeettomaan joukkoliikennevälineissä
oleskeluun erityisesti ilta- ja viikonloppuliikenteessä.
Pieksämäki: Ilkivaltaa ja häiriökäyttäytymistä ei ole esiintynyt. Turhan perästä ei
ole ajeltu.
Ramboll: Nuorten hyötyliikunta on muutenkin vähentynyt, maksuton
joukkoliikenne vähentäisi (hyötyliikuntaa).
Vastine: Tutkimusten mukaan joukkoliikenteen käyttäjillä on
keskimäärin yksityisautoilijoita parempi kunto.
Toivommekin, että asiaan perehdytään uudemman kerran, kunhan kuviot seudullisen joukkoliikenteen toimivaltaisen viranomaisen suhteen ovat kunnossa, ja tällä kertaa ilman konditionaaleja.


Pyysin demarikollegaa lukemaan vastineeni (Kiitos Pirita) koska itse olin sairaana. Kemin päätös olikin - ehkä edes pikkuisen minunkin ansiosta - että tulevalle joukkoliikenteen toimivaltaiselle viranomaiselle esitetään Pieksämäen mallin käyttöönottoa alueellamme.

Saapa nähdä, miten käy !!

Nyt on kello niin paljon, että jatkan tämän blogisuman purkamista huomenna. Tänään - tai siis eilen, kello on jo sen verran paljon - päätimme harvinaisen yksimielisesti valtuustossa olla täysillä kuntaliitosten puolella, mutta Keminmaassa tilanne olikin sitten toinen. Saa nähdä, miten homma etenee.
Mutta lupaan palata asiaan heti huomenna. Eli siis tänään.

Paitsi jos olen synnytyssalissa. Kolmannen poikamme laskettu aika lähenee... 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti